octombrie 28, 2021

Pumnul în gura consumatorilor

Consumatorii non casnici se confruntă în ultima perioadă cu o presiune extraordinară din partea furnizorilor, cu scopul de a le impune prețuri mult mai ridicate decât prețurile din contractele existente sau din viitoarele contracte. Această situație se realizează prin metode comerciale sub limita decenței și bazată pe un comportament identic în piața al unor furnizori.

În ultima perioadă sute de consumatori s-au trezit cu notificări din partea actualului furnizor, de creștere a prețului, cu mențiunea că dacă în termen de 21 de zile consumatorul nu acceptă el va rămâne fără gaze și/sau energie electrică.

Consumatorii, revoltați au mers în piață să identifice furnizori cu prețuri mai bune, au identificat astfel de furnizori care le au oferit prețuri mai bune decât noua ofertă a furnizorilor actuali și au rămas să aștepte contractul, astfel încât în cele 21 de zile impuse de vechiul furnizor să semneze noul contract și să se înceapă o nouă relație comercială. Dar surpriză contractele nu mai ajungeau și cu câteva zile înaintea expirării ultimatului de 21 de zile, noul furnizor susține că nu mai poate să semneze contractul cu oferta înaintată, respectiv îi pot oferii consumatorului un preț mult peste prețul pe care l-a primit de la furnizorul actual. Disperați consumatorii se întorc la furnizorul lor actual și pentru a nu rămâne fără gaz și/sau energie electrică în câteva zile se declară “încântați” să accepte prețul și să continue relația comercială. Am regăsit această situație în sesizările mai multor consumatori și este o practică care apreciez că nu este întâmplătoare.

Practica aceasta, nesancționată, falimentează consumatorii, și implicit în timp afectează și furnizorii corecți. Dar cel mai grav este că această practică distruge ideea de piață liberă.

Următoarele victime vor fi probabil consumatorii casnici, mult mai puțin informați și și mai puțin vigilenți la ceea ce se întâmplă pe piață.

Rog consumatorii care s-au confruntat cu astfel de practici să sesizeze astfel de comportamente, și doresc să trag un semnal de alarmă astfel încât autoritățile competente să intervină și să protejeze consumatorii.