septembrie 15, 2024 RomaniaEnglishRussia

Euractiv.com: Coaliția industrială reclamă public necesitatatea amestecului de hidrogen în gaz

Peste 90 de companii energetice, producători de echipamente și operatori de rețele de gaz au cerut Uniunii Europene să ia în considerare faptul că amestecul de hidrogen în gazul natural aparține unei Europe care încă nu își permite rețele de hidrogen specifice.

În scrisoarea comună, cei 94 de semnatari, CEO ai AmberGrid, Desfa, Snam, GAZ-SYSTEM, FGSZ și mulți alții, au evidențiat importanța mix-ului/ amestecului de hidrogen ca soluție de tranziție pentru regiunile din estul și sud-estul Europei care nu beneficiază de o infrastructură extinsă a gazului, dar care totuși, poate fi folosită pentru transportul hidrogenului pur.

Țări din nord-vestul Europei, ca de exemplu, Belgia, Olanda, Franța și Germania se orientează către rețele specifice de hidrogen care să aibă ca punct de plecare bunurile/echipamentele infrastructurii de gaz existentă.

Însă, rețeaua de gaze nu este la fel de solidă/bine pusă la punct în toate regiunile din sudul și estul UE, unde mix-ul de hidrogen poate oferi o soluție de tranziție către producția de hidrogen, argumentează iniațatorii documentului.

,,Mix-ul de hidrogen poate reprezenta o opțiune de tranziție rentabilă în acele regiuni ale Europei, ale căror rețele de gaz, deja existente, pot fi refolosite la transportul hidrogenului, fără a fi necesare alte rețele noi’’, se menționează in scrisoare.

Semnatarii acestei scrisori iau în calcul și furnizorii de utilități energetice, cum ar fi Enagas, EnBW, Naturgy, dar și producătorii de turbine, ca de exemplu, General Electric și Baker Hughes. Alții includ chiar și producătorii de centrale electrice precum, Bosch, Viessman și Vaillant, producătorii de celule de hidrogen, Hexis și Sunfire, și în egală măsură, producătorii de aparate de electroliză, ITM Power și Lhyfe.

Scrisoarea se bucură, de asemenea, de sprijinul operatorilor de rețele de gaz, din 15 state membre UE. ,,Chiar dacă amestecul hidrogenului este văzut ca o soluție de tranziție, aceasta oferă multiple avantaje’’, injectarea hidrogenului în rețelele de transmisie și distribuție reușind să  ofere consumatorilor conectați la rețelele de gaz energie regenerabilă și  cu emisii scăzute de carbon.

,,Utilizarea amestecului de gaz-hidrogen, folosind infrastructura de gaz existentă, pe termen scurt și mediu, oferă posibilitatea reducerii gazelor cu efect de seră,  costurile fiind mult mai mici, comparativ cu ipoteza construirii unei rețele specifice, configurată exclusiv pentru transportul hidrogenului’’, este evidențiat în scrisoare.

Strategia UE referitoare la hidrogen

Scrisoarea pecetluiește strategia hidrogenului, prezentată anul trecut, în luna iulie, care are ca scop creșterea producției de hidrogen având la bază electricitatea regenerabilă, 100%.

Ca și parte a acestor planuri, Comisia Europeană are în vedere dezvoltarea unei infrastructuri specifice a hidrogenului, dar care în mare parte să aibe ca fundament infrastructura de gaz, deja existentă, în vederea reducerii costurilor de transport, susține Frans Timmermans.

Companiile gaziere din Europa vizează folosirea rețelei existente de gaz pentru a  deservi potențialii utilizatori de hidrogen din sectorul industrial chimic, cel al cimentului și cel al oțelului din nordul Europei.

 Anul trecut, în luna iulie, un grup de companii de gaz, răspunzătoare de infrastructură, din 9 state membre UE, au prezentat un plan de realizare a unei rețele specifice de transport a hidrogenului, având o lungime de aproape 23.000 km, având ca termen de finalizare anul 2040. Această rețea urmează să traverseze Germania, Franța, Olanda și Belgia, cu prelungiri ulterioare în Italia, Spania, Cehia, Danemarca, Suedia și Elveția.

Specialiștii în mediu sunt sceptici în ceea ce privește mix-ul de hidrogen, spunând că,, nu este o opțiune’’ deoarece lasă ,,o ușă deschisă folosirii combustibililor fosili, gazului fosil’’, în conformitate cu CAN Europe (Climate Action Europe, ONG). Mai mult, CAN Europe argumentează că necesarul de hidrogen din transport și industria grea, nu va fi satisfăcut de un gaz fosil cu un anumit procent de hidrogen, întrucăt acești consumatori au nevoie de hidrogen în stare pură.

Alții însă, sunt mai nuanțați în abordare afimând că ,,amestecul de hidrogen este o problemă delicată’’după cum susține Gniewomir Flis, cercetător la Agora Energiewende. Acesta spune că amestecul cu hidrogen curat aduce beneficii regiunilor fără o rețea specifică de hidrogen, iar pe de altă parte, chiar dacă volumul maxim de amestec este de 20%, aceasta se traduce printr-o reducere a emisiilor de CO2 cu doar 7%.

În cele din urmă, există riscul că această opțiune a mix-ul de hidrogen să fie folosită drept scuză pentru a securiza infrastructura actuală de gaz.

SURSA: EURACTIV.COM

RomaniaEnglishRussia