Plafonarea prețului la gaze, nu aduce prețuri mai mici în această iarnă

De peste 3 ani Asociația Energia Inteligentă (AEI), se zbate pentru un Preț Corect la Gaze, prin caravane, seminarii, întâlniri cu mii de consumatori, sesizări publice, propuneri de acțiuni, inițiative de reducere a sărăciei energetice etc., cu invitarea politicienilor, parlamentarilor sau consilierilor, fără să fie vreodată prezent vreunul dintre ei (indiferent de partid). Astfel, apreciez că această acțiune, venită atât de târziu, nu dorește să rezolve problema consumatorilor și are un singur scop: imagine populistă.

AEI atrăgea atenția încă de acum 2 ani, în timpul Caravanei Preț Corect la Gaze, că există companii multinaționale și naționale care obțin profituri uriașe prin vânzarea gazelor naturale populației, folosind metode de sifonare a banilor (https://asociatiaenergiainteligenta.ro/?p=391&lang=ro)

AEI a sesizat (oct 2017) (https://asociatiaenergiainteligenta.ro/?p=910&lang=ro), elementele manipulatorii asupra pieței de gaze naturale, cu influențarea prețului gazelor naturale.

AEI a propus o Foaie de Parcus (dec 2017) (https://asociatiaenergiainteligenta.ro/?p=994&lang=ro) pentru introducerea unor principii pentru tranzacționarea gazelor pe piața de gaze în condiții de concurență, nediscriminare și transparență, conform OUG 64/2016 de modificare a legii gazelor, care să asigure un Preț Corect la Gaze pentru clienți.

AEI a sesizat, (ian2018)  (https://asociatiaenergiainteligenta.ro/?p=1056&lang=ro), urmare a analizei costului unitar cu gazele (CUG) ca medie a costurilor de pe piața de gaze naturale din România, rezulta că prețul gazelor naturale în anul 2018, nu trebuia să crească pentru toată populația.

AEI a sesizat, (feb 2018) (https://asociatiaenergiainteligenta.ro/?p=1091&lang=ro), că clientii casnici sunt asaltați de către furnizorii de gaze să achiziționeze gaze de pe piața liberă la prețuri avantajoase, dar în ofertă li se strecoară obligația acestora de a plăti un Abonament la gaze, fără ca legislația în vigoare să stabilească o astfel de obligație!

AEI a propus un set de măsuri (mai 2018) (https://asociatiaenergiainteligenta.ro/?p=1310&lang=ro) de stopare a creșterii masive a prețului gazelor naturale la populație și asigurarea realizării unei piețe funcționale. Asociația consideră că setul de masuri propus este singurul mod de a respecta legea în vigoare și este menit să asigure referințe de preț bazate pe cerere și ofertă, corecte, care să conducă la o concurență loială reală a operatorilor din sectorul gazelor naturale în favoarea consumatorilor.

AEI atrăgea atenția, (iul 2018) că propunerea prețului de referință de la Bursa din Viena (https://asociatiaenergiainteligenta.ro/?p=1124&lang=ro ), pentru plata redevenței este o invitație de a copia aceste prețuri și în România, cu scumpirea artificială a gazelor de pe piața din România (complet separată de Bursa de la Viena).

AEI atrăgea atenția, (aug 2018) printr-un studiu realizat de Asociația Energia Inteligentă (https://asociatiaenergiainteligenta.ro/?p=1395&lang=ro), asupra modului în care a evoluat piața de gaze naturale din România în perioada tampon  de 6 ani stabilită în anul 2012 pentru liberalizarea pieței de gaze, respectiv că:

  • prețul mediu al gazelor naturale achziționate în vederea vânzării către clienții finali a crescut cu cca. 18% (prețul gazelor naturale din producția internă, import etc. ; preturi medii ale lunii mai 2018)
  • prețul mediu al gazelor naturale achziționate din producția internă, în vederea vânzării către clienții finali a crescut cu cca. 36%
  • prețul mediu al gazelor naturale achziționate din import, în vederea vânzării către clienții finali a scăzut cu cca. 45% (ponderea importului diminuându-se mult în anul 2018 față de anul 2012)
  • tarifele de distribuție a principalilor operatori de distribuție gaze a crescut cu până la 21%
  • prețul reglementat la consumatorii casnici a crescut cu până la 25%
  • sumele percepute de furnizorii reglementați ca diferență între prețul reglementat al gazelor la populație, prețul mediu de achiziție al gazelor și tarifele reglementate de transport și distribuție au crescut cu până la 90 %lei/MWh

AEI atrăgea atenția (sept 2018) (https://asociatiaenergiainteligenta.ro/?p=1386&lang=ro) asupra creșterii anormală a prețului gazelor naturale din vara anului 2018, în baza unei atitudini licit speculativă pe piață a unor firme, care a determinat ca cererea să fie mai mare decât oferta în această perioadă și astfel să se creeze o tendință de creștere a prețului gazelor. Pe parcursul verii această discrepanță, între cererea și oferta de gaze a adus o oarecare stare de panică care a determinat rostogolirea prețului gazelor naturale și astfel asistăm la prețuri de achiziție a gazelor în luna august 2018 la valori care nu au fost atinse nici în lunile de iarnă 2017-2018.

AEI atrăgea atenția, (oct 2018) (https://asociatiaenergiainteligenta.ro/?p=1410&lang=ro), că prețul mediu ponderat al gazelor naturale care s-a format pe bursă în anul 2018, s-a datorat unei tendințe manipulatorie începută încă din toamna anului 2017..

Ce s-a întâmplat cu toate aceste sesizări? Nimic. De ce ? Pentru că nu există interes în a stabili Prețul Corect La Gaze.

Baza legală a stabilirii prețului gazelor naturale produse în România:

  • Legea 239 /2004,  în baza articolului 47 lit e, stabilește fără echivoc Titularul acordului petrolier are dreptul să dispună asupra cantităților de gaze ce îi revin, […] .
  • Legea 123/2012, în baza articolului 180, permite Guvernului să poată plafona prețul gazelor naturale în anumite condiții: în situația unui dezechilibru major între cerere și ofertă și/sau a unei disfuncționalități evidente a pieței de gaze naturale. În opinia mea nu există dezechilibru pe piața de gaze și nici disfunctionalități ale pieței (putem vorbi de instituții nefuncționale).

Plafonarea prețului gazelor naturale prin OUG, ar încălca legislația în vigoare și acordurile petroliere și probabil atacarea acesteia în instanță de către companiile producătoare de gaze, ar determina anularea acestei prevederi, într-o perioadă limitată, perioadă în care gazele sunt oricum deja vandute la alte prețuri decât cel stabilit prin OUG, deci populația nu va beneficia de aceste ”avantaje”. În schimb se vor obține prețuri mari pe piața de gaze, care să determine obținerea de bani la buget prin supraimpozitări și posibilitatea de a arăta că s-a făcut tot ce era posibil, dar alții sunt vinovați de această creștere, a cărui principal beneficiar este statul.

Inutilitatea pentru iarna 2018/2019 a acestei plafonări a prețului la gazele naturale din producția internă, rezultă analizând cantitățile de gaze tranzacționate pe bursă cu livrare în lunile de iarnă și modul în care s-au vândut gazele pe contractele bilaterale în anii anteriori. Apreciem astfel, că producția internă de gaze este vândută aproape integral pentru această iarnă. Astfel, chiar dacă se plafonează prețul din producția internă aceasta nu va avea efect în iarna aceasta, dar va determina o creștere importantă a cantităților si prețului gazelor naturale din import în această iarnă. Similar anilor 2004-2012 când prețul gazelor naturale din producția internă era menținut la un nivel minim, gazele din import vândute în România aveau prețuri peste prețurile cu care se vindeau gazele în țările din jurul României, deoarece acestea “preluau adausul commercial al gazelor românești”.

Plafonarea prețului la gaze este o măsură care nu se va reflecta în scăderea prețului gazelor naturale la populație în această iarnă, dar va determina superprețuri pentru gazele importate. Gazul rusesc sau gazul unguresc va prelua o parte din marja de preț pe care până la această plafonare o dețineau gazele din producția internă (peste 60% din această marjă fiind venituri la bugetul de stat prin impozite, supraimpozite și dividende).

Asociația Energia Inteligentă militează, pentru protejarea consumatorilor finali, prin măsuri reale și durabile, măsuri care trebuie coroborate cu realitățile în care trăim și nu prin ”intervenții” care pe termen lung fac mult mai mult rău decât bucuria pe care o creează pe moment.  Asociația Energia Inteligentă  susține supraimpozitarea gazelor, ca o corecție istorică, care nu trebuie să se limiteze exclusiv la îndestularea generației prezente, ci să permită și generațiilor viitoare să beneficieze, de pe urma gazelor naturale descoperite acum mai bine de un secol.

About Dumitru Chisalita 147 Articles
Facultatea de Inginerie Sibiu - Specializarea Ingineria și managementul sistemelor de producție, masterate în “Valorificarea Gazelor Naturale” Universitatea Sibiu, în „Managementul și marketingul petrolului” Universitatea Petrol și Gaze Ploiești, în „Modernizarea energetică a clădirilor” Universitatea Brașov. Titlul Ştiinţific în domeniul Științe Inginerești, Specializarea Mecanica fluidelor. Expert tehnic extra judiciar și consultant in domeniul petrol si gaze eliberat de Asociația Experților Europeni Agreați din Paris si Expert tehnic judiciar în domeniul petrol și gaze în cadrul Ministerului Justiției.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*