Comisia Europeană a transmis Ministerului Finanțelor răspuns la întrebările formulate de partea română referitor la aplicarea taxei de solidaritate (suprataxa pe energie): ”pragul de 75% din cifra de afaceri, în funcție de care se aplică taxa de solidaritate, este parte integrantă a regulamentului UE, iar statele membre nu îl pot reduce din propria inițiativă“. Respectiv dacă OMV Petrom are veniturile finale certe, care provin din următoarele activitatăți definite de codul CAEN – 051 extracție cărbune; 061 extracție țiței; 062 extractie gaze naturale; 191 fabricarea produselor de cocserie și 192 fabricarea produselor obtinute din prelucrarea titeiului – mai mult de 75% din cifra de afaceri totală a companiei, trebuie să achite suprataxa pe energie pentru anul 2022, dacă nu are, nu trebuie, conform legii să achite suprataxa pe energie.
Autoritățile au făcut acest demers, încercând să inducă opiniei publice că au făcut tot ce se putea, să ia acești bani, dar ”cineva” nu-i lasă. Sigur, în ultimii 3 ani întotdeauna se găsește câte un vinovat pentru orice se întâmplă rău în ENERGIE.
Chiar și după această scrisoare, care reîndreaptă privirele către autorități, continuăm cu interpretări care nu se găsesc în legislația în vigoare. Legislația este clară, se efectuează calculul veniturilor care însumează toate veniturile obținute din vânzarea tuturor produselor care se găsesc în codurile CAEN indicate în lege.
Se sustine faptul că un produs care a fost folosit ca materie primă sau ca formă de energie, pentru producerea unui alt produs care s-a comercializat ca produs finit într-un alt cod CAEN, care nu intra sub incidența legii supraimpozitării, că dacă acesta s-ar fi comercializat și nu ar fi fost folosit ca materie primă sau ca formă de energie, atunci s-ar fi încadrat într-unul din codurile CAEN care era prevăzut de lege și astfel s-ar fi ajuns ca procentul veniturilor din activitatea de extracție oil&gas&coal în cifra de afaceri să depășească 75% din cifra de afaceri.
O situație care se găsește la mai multe companii producătoare de gaze, pe lângă vânzarea de gaze, acestea dețin și centrale de producere a energiei electrice din gaze. O parte din gazele naturale extrase nu sunt comercializate, ci sunt folosite la producerea de energie electrică. Astfel, gazul natural este o componentă în fluxul necesar producerii energiei electrice, alături de alte componente, care se încadrează la o activitate specifică codului CAEN 3511. Veniturile obținute din vânzarea de energie electrică, sunt venituri specifice codului CAEN 3511, cod care nu se găsește în OUG 186/2022, ca intrând în calculul posibilității suprataxării.
Așa cum arătam într-o opinie de acum 3 săptămâni Atunci când vânezi marele urs, dar te împuști în picior, că orice supraprofituri care se produc în mod conjunctural trebuie să se reîntoarcă parțial spre comunitatea care a generat supraprofiturile, prezentând soluțiile care ar fi putut să fie realizate în anul 2022, astfel încât cetățenii să beneficieze de aceste supraprofituri conjuncturale, dar care nu s-au realizat.
Dacă situațiile financiare finale ale OMV arată că veniturile companiilor care desfășoară activități definite de codul CAEN – 051 extracție cărbune; 061 extracție țiței; 062 extractie gaze naturale; 191 fabricarea produselor de cocserie și 192 fabricarea produselor obtinute din prelucrarea titeiului, sunt sub 75% din cifra de afaceri totală a companiei, legea stabilește că nici o companie nu trebuie să achite suprataxa pe energie pentru anul 2022.
Apreciez că subiectul impozitării supraprofiturilor la companiile care au venituri în anul 2022, din activitatea de extracție oil&gas&coal sub 75% din cifra de afaceri totală a companiei, este subiect închis.
Un subiect care ar trebui să preocupe autoritățile este faptul că prevederile OUG 186/2022 se aplică și în anul 2023, iar societățile comerciale vor fi suficient de ”deștepte” să facă tot posibilul să nu realizeze 75% din cifra de afaceri din activitatea de extracție oil&gas&coal, mai ales în contextul lipsei oricărui dialog între părți.
More Stories
A început numărătoarea inversă către atingerea dezideratului „zero case fără energie electrică”Asociația Energia Inteligentă implementează o nouă etapă de „Energie pentru Viață”
ZILELE PREVENIRII DEZASTRELOR TG JIU 31 MAI- 2 IUNIE 2024
Energia în programele candidaților din București
NOUA ECONOMIE. Provocările sectorului energetic și schimbările climatice