
ANRE a realizat și propus spre dezbatere un Proiect de Ordin de modificare a Regulamentului de măsurare a gazelor tranzacționate nr.62/2008, prin care dorește să schimbe doar o cifră. Cantitatea minimă de metan pe care trebuie să o conțină gazele naturale livrate să fie de 85% și nu de 70% cât este în prezent.
Începând cu anul 2008 comercializarea gazelor naturale în România se face în unități de energie kWh ceea ce face obligatoriu determinarea continuă a compoziției și corectarea energiei conținute în funcție de componenții existenți în gaze. Având în vedere că în România și Europa gazele sunt cu precădere utilizate în procese de combustie, parametri importanți sunt cantitatea de energie conținută de gazele naturale și densitatea relativă a acestora și mai puțin important este procentul de metan, etan, propan și butan.
Cantitatea de metan devine importantă însă în procesele de chimizare, unde o compoziție mare de metan crește considerabil productivitatea în industria chimică.
Regulamentul de măsurare a cantităților de gaze naturale tranzacționate în România a fost realizat în anul 2008 și ulterior s-au semnalat nenumărate elemente care trebuie îmbunătățite pentru a asigura o măsurare corectă a gazelor în vederea tranzacționării lor. În cei 12 ani de aplicare a acestui Regulament, dar mai ales în ultimii ani au existat multe propuneri de modificare și îmbunătățire înaintate către ANRE de participanții la piața de gaze. Multe propuneri au rămas însă nediscutate, deși aveau ca și obiect realizarea unei măsurători corecte a debitelor/energiei gazelor care se comercializează și furnizarea unor gaze de calitate. De exemplu: corelarea valorii punctului de rouă al vaporilor de apă cu valoarea prevăzută în standardul național românesc SR 3317/2015; optimizarea valorii limite a punctului de rouă al vaporilor de apă pentru reducerea cheltuielilor de operare a producătorilor de gaze din România; dublul standard pentru punctul de rouă al hidrocarburilor; armonizarea limitelor parametrilor proprietății gazelor cu cele incluse în setul de bune practici ale operatorilor europeni CBP 2005-001/01.
În timp ce elementele semnalate din acest Regulament de măsurare nu se discută, apare o solicitare din partea reprezentanților industriei de gaze maghiare și imediat apare un Proiect de Ordin care modifică o singură cifră, anume concentrația de metan în gazele livrate (tranzacționate) pe teritoriul României sau din România către țări din UE (Ungaria sau Bulgaria) și stabilește fără argumente tehnice sau economice ca acest procent să fie cel puțin 85% metan.
Am analizat standardele maghiare privind calitatea gazelor în Ungaria MSZ ISO 13686: 2013 și MSZ 1648: 2016 și nu se prevede o valoare limită pentru conținutul de metan. Operatorul de transport FGSZ, prin anexa la contractul de transport referitoare la specificația gazelor: https://fgsz.hu/en/articles/show/312-c-2-specification-of-gas-quality-parameters-gcv-wobbe-index-and-costs-of-conversion-for-network-users-in-case-gas-is-outside-these-specifications nu impune sau nu face nici o referire la conținutul de metan din compoziția gazelor acceptate în sistemul maghiar de transport gaz.
Transgaz confirma prin anexa la Acordul de Interconectare România-Ungaria https://www.transgaz.ro/sites/default/files/Downloads/2020.02.12_PI%20Csanadpalota_Anexa%205.pdf faptul că 70% conținut metan este acceptabil pentru preluarea în sistemul maghiar.
Aceeași analiză am efectuat-o spre cealaltă țară membră a UE, Bulgaria, conectată la sistemul național de transport gaz din România prin punctele Giurgiu-Ruse și Negru Vodă-Kardam. Și pentru aceasta direcție, Transgaz confirma ca operatorul din Bulgaria solicită un conținut minim de 70% metan în compoziția gazelor transportate. http://transgaz.ro/sites/default/files/Downloads/2020.02.12_PI%20Ruse%20-%20Giurgiu_Anexa%205A5B.pdf.
În nota de fundamentare a ANRE privind susținerea acestei modificări nu se face referire la impactul economic și bilanțier al acestui act normativ. În România există zăcăminte care nu îndeplinesc în mod continuu această cerință de a avea în permanență gaze cu un conținut de metan peste 85%, cerință care de altfel nici nu este o condiție sau recomandare în standardele europene (vezi EN 16726 sau EASEE CBP 2005), astfel aceste zăcăminte ar trebui închise sau limitate în livrarile de gaze atunci cănd nivelul metanului este sub 85%. Aceasta înseamnă pierderi economice și scăderea producției de gaze a României, cu creșterea importurilor care în ultima perioadă au fost cu prioritate din Ungaria.
Mai mult, o revizuire a Regulamentului de măsurare cerută de peste 3 ani de companiile românești putea să fie cel puțin una completă și să ia în dezbatere și cerința menționată mai sus împreună cu influența acesteia asupra celorlalți parametrii de calitate din Regulament care sunt afectați de această modificare, dar care rămân în vigoare.
Nota justificativă a ANRE nu precizează de ce se dorește o astfel de modificare având în vedere că gazele naturale sunt vândute în funcție de valoarea lor energetică care este proporțională cu compoziția gazelor.
Poate pentru a salva producția internă de gaze din țara vecină, unde sunt zăcăminte care produc gaze cu 55% metan și care amestecate cu gaze cu un procent de 85% metan ar ajunge la limita cerută? Poate pentru a crește și securiza o productivitatea în industria petrochimică din țara vecină? Poate pentru a crește importul de gaze în România?
Indiferent de motivul real pentru care se propune modificarea Regulamentului, acest exemplu scoate din nou în evidență modul sfidător și neprofesionist al procedurilor de lucru din ANRE, proceduri care neglijează prin proiectul propus, în totalitatea impactul asupra producătorilor și al consumatorilor de gaze din ROMÂNIA.
Domnule Chisalita,
Nu am toate informatiile despre calitatea gazelor din Romania, dar in lista punctelor de intrare in SNT, TRANSGAZ nu prezinta niciunul cu un Pcs<10.5, iar 10.6 a fost declarata, de ANRE, ca fiind media Pcs a gazului inmagazinat. Din facturile mele, Pcs medie ponderata este de 10.7-10.9. Toate buletinele de analiza emise de Lab. Medias al TRANSGAZ indica un continut de cca. 93-94%CH4.
In restul continentului, Olanda, Norvegia, gazul este mai slab calitativ, cu CH4<90%. In rest, gazul rusesc este similar cu al nostru. Poate ca asta explica de ce in Germania exista doua retele, complet separate de gaz-High gas si Low gas. Asa ca de unde provine discutia despre 70%?
Cum puteti afirma ca "parametri importanți sunt cantitatea de energie conținută de gazele naturale și densitatea relativă a acestora și mai puțin important este procentul de metan, etan, propan și butan", cand tocmai continutul de metan, etan, propan, etc, determina puterea calorifica a gazului si, deci, cantitatea de energie calculata, daca E=V*Pcs ?
Ati fost directorul ROMGAZ/2012, consilierul lui Teodorovici, prin 2015, nu stiu, insa, unde erati in 2008, cand au aparut ordinele 56 si 62 ale ANRE, care au legiferat cea mai mare hotie in ceea ce priveste facturarea in unitati de energie, cu factorul de conversie Pcs. Cunoasteti foarte bine aceasta problema si n-ati facut nimic, fiind o voce in domeniu, la fel ca si marele Iulian Iancu, alt expert in materie.
V-am scris pe fb, din dorinta de a gasi o modalitate de a modifica L.123/2012++, care n-a abrogat art.17g din L.351/2004.
Sunt inginer automatist cu o buna activitate in IPROMET, timp de aproape 38 de ani.
Va mai pot pune la dispozitie mesajele schimbate cu CEE, in care se recunoaste ca exista o problema privind utilizarea GCV in loc de LCV.
Am declarat ANRE ca fiind un grup de infractori, organizat. Gasiti, in continuare, ultimul meu mesaj catre guvernanti si ANRE.
Daca aveti coloana vertebrala puteti raspunde si haideti sa reformam ANRE.
Pentru inceput, va propun o discutie, in audienta, la Cotroceni.
Va salut.
Despre o mare …….. !
Yahoo
/
Sent
Yahoo
To:
Anre Info
,
Klaus Iohannis
,
drp@gov.ro
,
petitii@economie.gov.ro
,
anticoruptie@pna.ro
Mon, 13 Apr at 14:10
Catre: ANRE
Decizia de a se trece la facturarea consumului de gaz natural in unitati de energie a fost o decizie nationala
si nicidecum una ceruta de Comisia Europeana pentru Energie.
Faptul ca ati incercat sa va justificati prin insiruirea unor Directive care solicitau numai niste date statistice
ale costului energiei, exprimate in unitati de energie, nu dovedeste decat ca ati decis acest mod de facturare,
care mareste factura cu 11%, in mod abuziv, in defavoarea comunitatii consumatorilor de gaz.
Aveti Legea 351/2004 art.17g, drept paravan, dar asta nu va absolva de a fi direct raspunzatori.
De aproape 12 ani de zile, toti consumatorii de gaz din tara sunt……….cu 11% prin facturarea consumului in unitati de energie,
folosindu-se puterea calorifica superioara ca factor de conversie, conform O.62/2008, cu aplicare din 01.07.2008.
Domnule Presedinte, domnule Premier,
Va solicit, in mod expres, sa stopati, de urgenta, aceasta………, prin OUG si sa modificati legea 123/2012, in cel mai scurt timp.
1. abrogarea art.17g, L.351/2004, mentinut prin 123/2012.
2. facturarea in unitati de volum – mc, pentru toti consumatorii casnici;
3. facturarea in unitati de energie – kWh/MWh, cu factor de conversie puterea calorifica inferioara, pentru toti consumatorii industriali,
caz in care calitatea gazului ar putea aduce diferente de consum. Discutabil, deoarece gazul furnizat in Romania este un unul mixat.
In Germania exista doua retele de calitate High Gas si Low gas, complet separate.
Puterea calorifica inferioara va fi media anuala, stabilita de INS, urmand ca in anul urmator sa se faca o corectie, daca va fi necesara.
Va stau la dispozitie cu toate argumentele.
Bogdan Radulescu
PS. Completati dvs. spatiile goale, marcate cu ……..
Puterea Calorifica se determina pe baza mediei ponderate a puterii calorifice a tuturor componentiilor din gaz. Astfel, daca determeni Putera calorifica a unui gaz implicit se cunoaste si ponderea fiecarui component. Odata determinata puterea calorifica nu mai conteaza compozitia din persoectiva energetica. Puterea calorifica variaza de la soda la sonda si de la camp la camp. Asa cum a ti sesizat de aceea in germania, Olanda exista doua sisteme de conducte dimensionate pe diferite puteri calorifice.
In ceea ce priveste puterea calorific a dvs putem sa discutam ca un stiudi de caz concret.
Cert este ca facturarea in unitati de volum este o gresita pentru consumatorii care consuma gaz in scop energetic. Este ca si cand cumperi benzita cu CO de 95 si o platesti la pret de 98. Consumatorii , exceptand cei din petrochimie , beneficiaza de energia din gaz si nu de numarul de volume.