decembrie 8, 2023 RomaniaEnglishRussia

7 Sfaturi pentru consumatori în a 7-a zi a pieței libere de energie electrică

  1. Nu vă înghesuiți la Centrele de Relații cu Clienți ale furnizorilor. Nu vă riscați sănătatea, suntem în plină Pandemie. Dacă nu semnați până la 31 martie 2021 nu vi se întrerupe energia electrică, după această dată. În momentul de față există un proiect de ordin al ANRE, controversat din punctul nostru de vedere, care prevede că dacă semnați până în 31 decembrie 2021 un contract există posibilitatea să primiți înapoi o foarte parte mică parte din banii pe care i-ați plătit în perioada 1 ianuarie și până la data semnării contractului, la 90 de zile după semnarea Contractului.
  2. Recomandăm să folosiți internetul. Folosiți comparatorul ANRE pentru comparație și tot internetul pentru corespondența cu Furnizorul și semnarea contractului.
  3. Analizați ofertele furnizorilor. Furnizorii dvs actuali au câte 4-6 tipuri de oferte, interesul unui vânzător este să prezinte acea ofertă care-i avantajează pe ei. Concret un caz sesizat de un Consumator pe pagina Asociației Energia Inteligentă, a primit o ofertă de la actualul furnizor care era cu 51% mai mare decât prețul reglementat existent în luna decembrie 2020 și cu 29% mai mare decât cea mai bună ofertă a aceluiaș furnizor.
  4. Analizați Clauzele contractuale ale contractelor de pe piața liberă. Atenționăm că pot exista contracte cu clauze care să vă defavorizeze. Concret un alt exemplu sesizat de un consumator pe pagina Asociației Energia Inteligentă. A semnat un contract în piața liberă în urmă cu 1 an într-un contract care prevedea că acesta se poate prelungii fără acordul consumatorului. Astfel, după un an s-a găsit în situația de a plătii un preț cu 29% mai mare.
  5. Nu analizați doar ofertele furnizorului actual. În toate județele din România există cel puțin 5 oferte mai bune decât ofertele concurențiale ale furnizorului actual
  6. Atenție la comportamentul furnizorilor. Există furnizori cum este Hidroelectrica care a beneficiat de o mare publicitate din partea autorităților, care are un preț bun, dar care a fost luată prin surprindere (atât sub aspect procedural, cât și ca număr de personal) și care anunță că nu va încheia contracte cu consumatorii decât peste două luni. Concret în intervalul 1 ianuarie 2021 până se se semnează contractul cu noul furnizor veți achita un preț mai mare cu 13-26% funcție de județul unde aveți locul de consum..
  7. Implicarea primăriilor în procesul de selecție al furnizorilor. Recomand primăriilor din mediul rural să se implice în asistarea persoanelor din aceste zone să acceseze comparatorul de preț ale ANRE și să faciliteze alegerea celor mai bune oferte pentru locuitorii urbei. Asociația Energia Inteligentă se oferă să i consilieze tehnic.

Să vedem și lucrurile bune. Această agitație din ultimele zile a avut și părți bune:

  • Înfiintarea primului Centru de Informare privind liberalizarea pieței de energie electrică. ANRE – Call Center telefon 0374554265
  • A crescut numărul de oferte din piață (pe 31 decembrie 2020 existau 81 de oferte în București, în 7.1.2021 sunt 99)
  • Au apărut oferte la energie electrică diferențiate pe ore
  • Au apărut oferte de a se monta gratuit contoare inteligente la consumatorii casnici
  • Au apărut discounturi pentru cei care trec din serviciul universal în piața liberă

Cine nu voiește când poate, nu va mai putea când va voi.

RomaniaEnglishRussia