decembrie 3, 2022 RomaniaEnglishRussia

Uleiurile uzate. Cum le gestionăm responsabil și cum le refolosim

Uleiurile uzate pot fi deopotrivă dușman și aliat. Depinde cum le folosim și cum ne raportăm vis-a-vis de acestea. Într-o lume tot mai poluată, pe principiul “cui pe cui se scoate’, putem folosi uleiurile uzate pentru a ne ușura viața și a ne crea un mediu cât mai sănătos și puțin poluat posibil. Iată cum anume…

Combustibil vs Ulei

Omenirea este dependentă de combustibil pentru cerințele sale energetice. Cea mai mare parte a acestei cerințe este îndeplinită de combustibili fosili, care sunt resursele noastre naturale, dar sunt limitate din punct de vedere cantitativ.

Uleiul brut sau petrolul sub forma căruia este folosit în societate este un lichid inflamabil natural care se găsește în interiorul pământului în anumite locații geografice, mai ales în Orientul Mijlociu. Acest ulei brut reprezintă un amestec de hidrocarburi și alți compuși organici, fiind inutil în forma sa naturală. Cu toate acestea, odată ce este rafinat și dă compuși precum petrolul, motorina, petrolul de kerosen și alte produse, petrolul devine o pârghie vitală a dezvoltării pentru toate economiile. Există mulți care se gândesc la combustibil și la petrol ca fiind sinonime și folosesc aceste cuvinte interschimbabile. Cu toate acestea, există diferențe, se arată într-o analiză a weblogographic.

Aşadar, orice substanță care are puterea de a efectua lucrări mecanice prin eliberarea de energie care poate fi controlată de oameni este clasificată drept combustibil.

  • Lemnul este considerat a fi primul combustibil folosit de oameni, deoarece aceştia au ars ramurile copacilor pentru a produce căldură și flacără şi a găti astfel alimentele. Majoritatea combustibililor eliberează energie cu ajutorul oxidării produsă prin arderea lor în aer.
  • Există, de asemenea, combustibili sub formă de reactoare nucleare, care utilizează energia nucleară pentru a furniza electricitate, prin procese precum fisiunea nucleară și fuziunea.
  • Dintre combustibili, petrolul, care se găseşte sub formă naturală, este considerat cel mai important, deoarece îndeplinește cerințele energetice ale tuturor națiunilor lumii. Cu toate acestea, este o resursă naturală care nu este regenerabilă și se diminuează rapid. Uleiul este recuperat în mare parte prin forarea petrolului și este inutil până când este transformat în petrol, care este sursa principală de combustibil pentru automobile.

Există multe alte produse petroliere, inclusiv motorină sau kerosen și multe alte substanțe chimice, care sunt utilizate la scară largă pentru energie și aplicații industriale. Originea cuvântului “petroleum” spune totul, deoarece este alcătuită din „petra” care semnifică rocă şi „oleum”, care înseamnă petrol. Astfel este un ulei produs din rocă și se găsește în multe formațiuni geologice.

  Diferența dintre combustibil și ulei Orice substanță care eliberează energie într-un mod controlat și care poate face muncă mecanică pentru noi este considerată un tip de combustibil. • Uleiul este, în general, un fluid lipicios, dar cel mai interesant pentru omenire este uleiul aflat sub scoarţa pământului (din care se obţine petrolul folosit în societate). • Nu toți carburanții sunt bazați pe petrol și nici nu sunt combustibili petrolieri. • Combustibilul obținut din fosile formate cu miliarde de ani în urmă devine epuizat din cauza forajului petrolier și utilizarea sa de către toate națiunile lumii pentru cerințele lor energetice. • Există și combustibili sub formă de biocombustibili (obținuți din surse de plante) și combustibili nucleari (obținuți prin procese de fisiune nucleară și fuziune). • Uleiul brut este o sursă nu numai de petrol, ci și de motorină, kerosen și multe alte substanțe chimice. Combustibilul din ulei vegetal ( HCV ), inclusiv uleiul de rapiță, poate fi utilizat – până la 100% – drep combustibil pentru anumite motoare Disel sub rezerva unor modificări minore care vizează încălzirea combustibilului în cauză sau, fără modificări, în amestec cu combustibil Diesel obișnuit (30% pe toate vehiculele și până la 50%, în funcție de caz) . Este, de asemenea, materia primă utilizată la fabricarea biodieselului un ester alcoolic folosit astăzi ca biocombustibil şi încorporat direct în motorină. Gestionarea responsabilă a uleiurilor uzate Uleiurile uzate se împart în două categorii: – Uleiurile curate, de origine industrială, slab deteriorate, ce pot fi cu uşurinţă regenerate printr-un simplu proces de purificare (filtrare sau/şi centrifugare)- Uleiurile contaminate cu particule metalice şi compuşi rezultaţi în urma arderii, provenite din lubrifierea componentelor autovehiculelor, ce au fost supuse unor condiţii termice şi mecanice severe. Însă niciunul dintre aceste două tipuri de uleiuri nu trebuie confundate cu uleiurile solubile sau alte fluide emulsionabile, uleiuri vegetale sau amestecuri de apă şi hidrocarburi, pentru care metodele de colectare şi depunere sunt diferite. Aşadar, uleiurile uzate reprezintă un pericol pentru mediul înconjurător. Ele nu sunt biodegradabile, iar expunerea acestora în mediul înconjurător afectează grav ecosistemul. Mai exact, un litru de ulei uzat poluează un milion de litri de apă, potrivit totalenergies.com. Aşadar, este interzisă: – Aruncarea uleiurilor reziduale  în mediul înconjurător- Folosirea uleiurilor reziduale împotriva dăunătorilor- Folosirea uleiurilor uzate pentru protejearea lemnului- Folosirea uleiurilor uzate drept combustibil pentru sisteme de încălzire Cum se depozitează uleiurile uzate? Trebuie să dispuneţi de dispozitive etanş pentru depozitarea uleiurilor uzate. Aceste dispozitive trebuie să faciliteze colectarea uleiului provenit de la autovehicule.  Unde trebuie predate uleiurile uzate? – Unui centru de reciclare autorizat- Unui centru de colectare autorizat- Unui colector final autorizat Colectarea uleiului uzat poate diferi de la o ţară la alta. Iar factorii care influenţează legislaţia în acest domeniu sunt volumul de ulei şi condiţiile de lucru. Aşadar, trebuie săcontactaţi distribuitorul local în cazul în care aveţi nevoie de informaţii suplimentare. Ce se întâmplă cu uleiurile uzate după colectare? Uleiurile curate se reciclează
– Uleiurile contaminate se reciclează în mare parte, se ard în activitaţile industriei de ciment sau în centre specializate (în industria energetică). Şi uleiurile sintetice se pot dovedi eficiente pentru consumul în societate. Deoarece motoarele moderne de astăzi sunt supuse unei presiuni mai mari, producătorii auto din întreaga lume se îndreaptă către grade de vâscozitate tot mai reduse, pentru a susține îndeplinirea cerințelor mai mari de economie de combustibil. Această cale conduce la o creștere semnificativă a utilizării uleiurilor sintetice complete în mașinile mai noi, pickup-uri, SUV-uri și autoutilitare – o tendință care este în curs de desfășurare.   Ce este produsul sintetic?   Uleiurile sintetice de motor sunt fabricate cu o varietate de aditivi performanți și cu ulei de bază sintetic.  Spre deosebire de uleiurile de bază minerale, uleiurile de bază sintetice sunt concepute cu molecule de formă și dimensiuni uniforme și sunt optimizate pentru a avea performanțe consecvent mai bune decât uleiurile de bază minerale, anunţă texacolubricants.com.   Acest lucru aduce multe avantaje pentru motoarele mai noi și avansate. Uleiurile sintetice nu se descompun la fel de ușor ca uleiurile minerale, ceea ce înseamnă că protejează motorul mai mult de contactul excesiv de metal pe metal, care provoacă uzură. Uleiurile sintetice de motor funcționează de asemenea mai bine în condiții extreme de temperaturi ridicat și scăzute.  Pe vreme rece, uleiurile sintetice curg spre toate piesele vitale ale motorului mai rapid decât uleiul pe bază de minerale.  La temperaturi mai ridicate, produsele sintetice prezintă o stabilitate mai mare la oxidare decât uleiurile pe bază de minerale și nu se evaporă la fel de rapid, ambele caracteristici adăugând o protecție mai bună și mai lungă a motorului.   Uleiurile de motor complet sintetice au devenit mai importante pe măsură ce producătorii de automobile explorează noile tehnologii ale motoarelor – în special turbocompresia și reducerea dimensiunii motorului.   Impactul motoarelor cu turbocompresie   De exemplu, motoarele cu turbocompresie ajută la economia de combustibil, menținând în același timp puterea, dar sunt mai solicitante pentru uleiul de motor decât motoarele fără turbocompresor. Mașinile cu turbocompresor de astăzi necesită uleiuri de motor pentru a lubrifia arborele turbocompresorului cu un strat subțire de ulei, în timp ce rezistă la efectele negative care rezultă din rotirea arborelui cu până la 200.000 de rotații pe minut.  Produsele complet sintetice sunt mai capabile să reziste la căldura ridicată pe care o produc turbocompresoarele și să controleze formarea sedimentelor, ceea ce este esențial pentru a menține rotirea lină a arborelui și curgerea uleiului în mod corespunzător pentru toate piesele în mișcare.   Avantajele uleiurilor sintetice   Produsele sintetice fac posibilă următoarea generație de tehnologie a motorului. Un exemplu este modul în care General Motors utiliza uleiul de motor, pentru a ajuta la furnizarea de protecție la preaprindere la viteză scăzută (LSPI), în special pentru motoarele cu turbocompresor cu cilindree mică. Cu preferința generală către uleiuri cu vâscozitate mai mică, obținerea unor noi grade, cum ar fi 0W-20, 0W-30 și 0W-16 care urmează să apară, necesită utilizarea produselor sintetice. Acestea nu pot utiliza exclusiv uleiuri minerale. OEM-urile explorează vâscozități și mai mici – de exemplu 0W-8, despre care se preconizează că va fi o formulare complet sintetică. Mașinile japoneze folosesc gradul 0W-20 de câțiva ani.   Aşadar, tendința către produse sintetice este în general o veste bună. În concordanță cu noile tehnologii ale motoarelor, uleiurile sintetice trebuie să contribuie la evitarea uzurii motoarelor automobilelor de pasageri și la menținerea mai mult timp în stare de funcționare a acestora. Asociația Energia Inteligentă a lansat proiectul „Stop aruncării uleiului alimentar uzat” prin care își propune sa crească gradul de conștientizare asupra impactului devastator pe care deversarea uleiului alimentar uzat îl poate avea asupra mediului și să contribuie la informarea consumatorilor asupra beneficiilor pe care colectarea lui corectă le poate avea asupra vieții noastre de zi cu zi prin creșterea calității apei potabile și a aerului.
RomaniaEnglishRussia