septembrie 10, 2025 RomaniaEnglish

Eșec, prostie sau așa trebuie să fie? Electrificarea caselor fără energie electrică se îndreaptă spre o nouă ratare a României

Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE) a gândit un program care include vouchere de 10.000 € pentru montarea panourilor fotovoltaice la 60.000 de consumatori vulnerabili. Modul defectuos de concepere al programului de finanțare al montării panourilor fotovoltaice pentru consumatorii vulnerabili, și criteriile de selecție a firmelor câștigătoare a determinat ca să apară firme câștigătoare care au o minimă probabilitate de a fi duse la bun sfârșit, la calitatea și în timpul alocat proiectului – septembrie 2025.

O scurtă analiză a programului Schema de granturi sub formă de bonuri valorice pentru accelerarea utilizării energiei din surse regenerabile de către gospodării, derulat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene.

Formula de evaluare a firmelor câștigătoare conform Ghidului de finanțare:

Formulă punctaj solicitant unic/lider: 𝑋 = 30% 𝑥 𝐴 + 30% 𝑥 𝐶/D + 40% 𝑥 𝐸

unde:

A – Punctaj obținut în funcție de vechimea codului CAEN (0, 1, 3 sau 5 puncte)

B – Punctaj maxim ce poate fi obținut de către un solicitant în funcție de vechimea codului CAEN

(5 puncte)

C – Profitul net sau pierderea netă al/a exercițiului financiar înregistrată de către solicitant în

anul 2023*

D – Cifra de afaceri înregistrată de către solicitant în anul 2023* Atenție!

Raportul dintre Profitul net/ pierderea netă și cifra de afaceri nu poate depăși valoarea 1

E – Numărul utilizatorilor/gospodăriilor incluse în cererea de finanțare

E MAX – valoarea               este        egală      cu           1000     utilizatori / gospodării – numărul maxim   al utilizatorilor/gospodăriilor ce pot fi incluse într-o cerere de finanțare

X – Punctaj cerere finanțare solicitant unic

(*) În cazul societăților care nu au raportat date financiare pentru anul 2023, valoarea aferentă rentabilității profitului va fi de drept nulă.

Plaja de punctaje este definită astfel, în funcție de durata privind experiența/maturitatea definită la secțiunea B2 din cadrul cererii de finanțare:

  • < 1 an – 0 puncte
  • ≥ 1 an < 3 ani – 1 puncte
  • ≥ 3 ani < 5 ani – 3 puncte
  • ≥ 5 ani – 5 puncte

887 firme s-au înscris și au fost declarate eligibile în programul Schema de granturi sub formă de bonuri valorice pentru accelerarea utilizării energiei din surse regenerabile de către gospodării, derulat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. 166 din aceste firme au depus 60.000 de dosare pentru clienții care se încadrau în cerințele ghidului (dar nici o casă fără energie electrică!!!). Datorită modului defectuos în care a fost scris Ghidul, doar 20 de firme vor lua 20.000 de vouchere, respectiv 40.000 de vouchere se vor pierde.

Situația primelor 10 de firme care urmează să primească vouchere de 497.000.000 lei:

Locul 1 – 129.731 lei cifra de afaceri

Locul 2 – 107.328 lei cifra de afaceri

Locul 3 – 102.599 lei cifra de afaceri

Locul 4 – 100 lei cifra de afaceri

Locul 5 – 10.457 lei cifra de afaceri

Locul 9 – 291 lei cifra de afaceri

Locul 10 – 1.125 lei cifra de afaceri

Lista tuturor firmelor care au aplicat la acest program se găsește aici https://zed.ro/pnrr.php?sort=punctaj_b , din care primele 20 sunt firmele care trebuie să fie declarate câștigătoare.

Pentru celelalte 10 firme care urmează să fie declarate câștigătoare, cifrele de afaceri sunt în general sub 1 milion lei, iar cea mai mare nu depășește 3,4 milioane lei în condițiile în care valoarea a 1000 de vouchere, câte au fiecare din aceste cifre este de 49,7 milioane lei. Astfel, probabilitatea ca aceste firme cu cifre de afaceri între 100 și 300.000 lei, care au fost autorizate în mare parte în ultimul an de ANRE și care au 1-3 angajați, în termen de 6 luni:

  • să aibă capacitatea financiară să achiziționeze marfă de cel puțin 25.000.000 lei (costurile reale ale echipamentelor, restul până la 49,7 milioane de lei fiind câștigurile firmei – rată de câștig 50%), bani care urmează să-i obțină peste cel puțin 1 an este nulă,
  • să aibă capacitatea de a monta 1.000 de instalații în 122 de zile (8 case pe zi cu 3 angajați), este nulă.

Astfel, cel mai probabil că din cei 60.000 de beneficiari potențiali prevăzuți să aibă panouri solare de Program, urmează să se monteze 5.000 – 10.000 de panouri, respectiv se vor pierde 85% – 90% din bani din PNRR și vom rămâne la 75 de ani de la începerea electrificării României și după a 8- a tentativă de electrificare, cu 11.000 de români care vor continua să stea în întuneric.

Este revoltător cum a putut fi scris un astfel de ghid de MIPE, dar și mai revoltător este lipsa oricărui dialog. Reprezentanții MIPE au refuzat orice sugestie de a schimba criteriile din acest Ghid. Important de precizat că mulți instalatori de renume din România, s-au retras din acest program tocmai datorită gestionării defectuoase a programului de către MIPE, un exemplu ar fi firma Romsir, cel mai are instalator la nivel național pentru sisteme rezidențiale: https://youtu.be/EiwrUVJDGFg?si=3MFMR9UpVM7IGuJr

Modul de realizare a Ghidului, scoate în evidență ”servirea” întreprinzătorilor intermediari (căpușe) care trebuiau să realizeze dosarele beneficiarilor și ulterior să subcontracteze pentru comisioane enorme (milioane de euro) către alte firme care să execute efectiv lucrările (metodă puternic practicată în România). Sigur o astfel de construcție aduce multe situații dezavantajoase pentru beneficiari. În general firmele subcontractoare pentru a obține și ele cu un profit vin cu echipamente ieftine, slab calitative, personal necalificat etc. cu impact ridicat asupra calității echipamentelor și a lucrării, dar mai ales cu o importantă diluție a responsabilității asupra garanției, eventualelor reparații, siguranței în funcționare, accidente, incendii etc.

De semnalat că după ce s-au facut toate parteneriatele, contracte de asociare și subcontractare între firmele aflate pe primele 20 de locuri, firme care este evident că nu pot să deruleze acest program fiind majoritatea firme cu 1-3 angajati și cu cifre de afaceri care pot să acopere costul achiziției necesarului de materiale, MIPE transmite un mesaj cum că ar fi interzise asocierile sau subcontractarea. Surpriză sau șmecherie? În Ghid nu apare această obligație, doar într-o interpelare, care s-ar putea să fie altfel interpretată peste o perioadă de timp, avantajând sau dezvantajând pe cineva.

În piață se vorbește de comisioane acordate firmelor aflate pe primele poziții variind între 8-20% din valoarea voucherelor, adică o firmă va câștiga până la 2.000.000 euro, doar intermediind aceste vouchere, bani care puteau fi direcționati direct către beneficiarii finali.

Aceeași greșeală s-a făcut și la primul program Casa Verde unde instalatorii au înscris beneficiarii în platforma AFM și apoi au montat sistemele fotovoltaice la prețuri cu mult peste cele reale din piață, adică firmele și-au băgat mulți bani în buzunar. La următorul program Casa Verde când s-au dat voucherele direct la beneficiari iar prețurile instalației fotovoltaice au scăzut dramatic, datorită dorinței de a câștiga clienți s-a creat o concurență acerbă între instalatori.

După anunțul interzicerii subcontractării lucrărilor de către MIPE, românii ”căpușari” inventivi, au vândut firmele aflate în pozițiile câștigătoare. Astfel, o parte din firmele aflate pe primele 20 de poziții, au fost achiziționate de instalatorii mari (am verificat după data schimbării administratorului), majoritatea firmelor din listă fiind cu schimbarea administratorului în anul 2024. Valorile cu care s-au vândut aceste firme au fost între 200.000 euro și 500.000 euro. Toate acestea se puteau evita dacă se făcea o departajare justă în funcție de potențialul financiar al fiecărui instalator și a experienței în domeniu.

În formula de stabilire a punctajului, se ia în considerare vechimea firmei, respectiv a CAEN-ului pentru instalații electrice, dar fără a fi necesar să fie CAEN principal și fără a se face o corelare între data obținerii autorizației ANRE, drept dovadă locul 2 are autorizație ANRE din 2015 și are punctaj maxim (vechime peste 5 ani) pentru că are CAEN de electric, în schimb locul 4 – autorizație ANRE din 2024, locul 5 – autorizație ANRE din 2024, locul 6 – autorizație ANRE din 2024, locul 9 si 10- autorizație ANRE din 2024, locul 12 – autorizație ANRE din 2024, locul 13 – autorizație ANRE din 2023, locul 20 si 21 – autorizație ANRE din 2024, nu au 5 ani vechime ca instalatori în domeniul electric, dar au 5 ani vechime ca și cod CAEN au fost punctați tot cu 5 puncte. Așadar în mod fraudulos nu s-a realizat o corelare între codul CAEN și autorizația ANRE, respectiv firma care a primit punctaj maxim având vechime de peste 5 ani în domeniul electrice, nu a lucrat deloc în acest domeniu pentru că nu au avut autorizație ANRE, care s-a obținut doar după publicarea Ghidului, respectiv nu ar fi trebuie deloc admisă sau cel puțin nu ar fi trebuie să aibă punctaj maxim.

În Ghidul inițial, aprobat prin Ordinul nr. 6252/13.09.2024, s-a prevăzut că una dintre condițiile esențiale ale solicitantului operator economic este ca acesta să aibă angajat cel puțin un instalator panouri fotovoltaice cod COR 741103 sau un inginer de energie solară – cod COR 215151.

Precizăm faptul că inclusiv criteriul privind profitabilitatea societății este netemeinic și nelegal, având în vedere faptul că societăți care nu sunt specializate în lucrări de instalații și prin urmare nu au cheltuieli, nu au salariați, ocupându-se cel mai probabil de proiectare sau consultanță, care construiesc astfel în realitate doar dosare și nu instalații electrice, singura cheltuială a lor fiind cel mai probabil pe papetărie, obțin astfel un o marjă de profit de aproximativ 100% în comparație cu societățile care se ocupă real cu instalații electrice și care nu pot avea din cauza cheltuielilor cu materialele necesare, chirii, salarii și altele, profituri mai mari de aproximativ 30%.

Deși chiar și această modalitate de alocare a apelurilor de proiecte precum și de contractare a proiectelor defavoriza societățile specializate în lucrări privind instalațiile electrice, așa cum am argumentat anterior, prin emiterea Ordinului nr. 7075/28.11.2024 s-a știrbit orice șansă de obținere a fondurilor de către societăți specializate, având în vedere faptul că bugetul alocat va fi ocupat de primele 20 – 30 de societăți din clasament, care au ajuns pe aceste poziții tocmai datorită nespecializării în astfel de activități, neavând angajați, neavând materiale necesare pentru implementarea proiectelor, dar care sunt favorizate prin 60% din criteriile privind alocarea apelurilor de proiecte și contractarea proiectelor.

Modificările aduse prin Ordinul nr. 7075/28.11.2024, astfel cum le-am descris anterior, sunt discriminatorii, fiind de natură a favoriza în mod neîntemeiat doar o anumită categorie de societăți care din punctul nostru de vedere nu îndeplinesc condițiile necesare pentru a desfășura activitățile pentru care se alocă aceste fonduri, fiind astfel încălcat în mod flagrant principiul egalității de șanse și totodată nefiind asigurată o participare extinsă și un nivel ridicat de competitivitate.

În Ghidul inițial, aprobat prin Ordinul nr. 6252/13.09.2024, s-a prevăzut că una dintre condițiile esențiale ale solicitantului operator economic este ca acesta să aibă angajat cel puțin un instalator panouri fotovoltaice cod COR 741103 sau un inginer de energie solară – cod COR 215151.

Prin Ordinul nr. 7075/28.11.2024 s-a scos, în mod neîntemeiat, această condiție, ocazie cu care în acest Plan Național de Redresare și Reziliență s-au putut înscrie foarte multe societăți care nu sunt specializate în domeniul construcțiilor de instalații electrice, majoritatea dintre acestea având doar un singur angajat.

Prin urmare condiția privind ca operatorul economic să aibă angajat cel puțin un instalator panouri fotovoltaice cod COR 741103 sau un inginer de energie solară – cod COR 215151 se impune a fi menținută, fiind imperios necesară pentru a pune în execuție proiectele finanțate, fiind fără putință de tăgadă că o societate care are un singur angajat, acesta nefiind măcar un instalator sau un inginer de energie solară nu este capabilă și competentă să desfășoare activitățile finanțate, apelând cel mai probabil la societăți externe specializate, aspect care ne-ar aduce nouă, operatorilor economici care ne-am înrolat în acest program și care respectăm toate condițiile impuse de Ghid, grave prejudicii.

Consider că cel mai grav element al construcției Ghidului este jaful pe care-l promovează acest proiect. Costurile reale ale unui sistem de baterii și a unui sistem fotovoltaic+baterie pentru categoria consumatori vulnerabili prevăzuți de Ghid Schema de granturi sub formă de bonuri valorice pentru accelerarea utilizării energiei din surse regenerabile de către gospodării, derulat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, este următorul:

  1. Baterii

Baterie 5 kW Huawei,

Preț achiziție – 8.000 lei fără TVA

Montaj + profit – 11.500 lei cu TVA inclus

Valoare Voucher 25.000 lei cu TVA inclus

Valoare supraevaluată: 13.500 lei cu TVA inclus (bani câștigați de ușor)

Baterie LifeP04 de 5 kW compatibilă cu invertoarele Deye, solis, sungrow, etc..

Preț achiziție – 2.500 lei fără TVA

Montaj și profit – 5.000 lei, cu TVA inclus

Valoare supraevaluată: 20.000 lei cu TVA inclus (bani câștigați de ușor)

  • Repower vulnerabili

Sistem 3 kW panouri și baterie de 5kw – 13.000 lei achiziția fără TVA

Preț final real: 16.000 lei cu TVA inclus

Valoare Voucher: 50.000 lei cu TVA inclus

Valoare supraevaluată: 34.000 lei cu TVA inclus (bani câștigați de ușor)

În situația celor 1.000 de clienți câștigurile se ridică la 34.000.000 lei (6.800.000 euro!!!)

Ura românilor de rând față de UE este evidentă, când deși românii aud că există bani europeni, dar mulți dintre aceștia nu ajung la ei fiind deturnați prin scrierea unor astfel de Ghiduri.

RomaniaEnglish