
Cu siguranță cea mai mare provocare a anului 2025 este legată de faptul că la 31 martie 2025 plafoanele prețurilor la gaze și energie electrică urmează să expire. Dar vor fi lăsate să expire aceste plafoane sau vor fi prelungite?
Angajamentele României în UE sunt de a asigura liberalizarea pieței de gaze și energie electrică, în acest sens, continuarea plafonării, vine la pachet cu reducerea fondurilor acordate de UE România. Își permite România în acest moment să se lipsească de aceste fonduri?
Dar continuarea plafonării presupune și cheltuieli mari de la bugetul de stat cu plata compensărilor către furnizori. Își permite România în acest moment să aibă aceste cheltuieli suplimentare? De unde scoate România acești bani?
Să nu uităm că România a reușit în 2024, să ajungă la un deficit bugetar demn de o țară aflată în război, de peste 8-9% din PIB, în condițiile în care au adunat mai mulți bani din taxe și impozite și au împrumutat aproape 50 mld. euro în acest an, cea mai mare sumă împrumutată vreodată de România într-un singur an. Deficit record, împrumuturi record, înghețări ale beneficiile celor defavorizați record, dar FMI devine, pe zi ce trece, singura noastră salvare. Va accepta FMI să se continue gaura de la bugetul de stat cu plafonarea prețurilor la energie și gaze?
Liberalizarea sau reliberalizarea pieței de gaze și energie electrică presupune o pregătire corespunzătoare care necesită:
- Campanii de ridicarea a cunoștințelor minime necesare funcționării unei piețe. Liberalizarea înseamnă a înțelege, iar înțelegerea se bazează pe învățătură. Fără învățătură nu există liberalizare.
- Dezvoltarea încrederii în piață, respectiv în instituțiile necesare asigurării funcționării pieței. Nivelul de încredere în instituțiile necesare asigurării funcționării pieței de gaze și electricitate este scăzut în rândul populației.
- Organizarea pieței prin asigurarea regulilor de funcționare. Libertatea există atâta vreme cât se acţionează potrivit unor reguli susţinute de valori conştientizate, înţelese şi împărtăşite de consumatori.
- Timp. Triada enumerată mai sus are nevoi de timp, de suficient timp pentru a se atinge masa critică de consumatori învățați, încrezători și conștienți de avantajele liberalizării .
În lipsa pregătirii liberalizării pieței de gaze și energie electrică, și realizarea la 1 aprilie 2025 a liberalizării pieței:
- vom asista la creșteri importante ale prețului la gaze și electricitate, deoarece furnizorii vor profita de lipsa cunoștințelor, reacției consumatorilor, speculării reglementărilor legale pentru a-și crea avantaje în a stabili prețurile pe care le doresc
- vom asista la o înfierare a valorilor europene și euroatlantice, care au la bază libertatea
- vom asista la creșterea sărăciei energetice și la probleme economice profunde.
Astfel, ne găsim într-o mare dilemă: plafonare sau neplafonare? Adică cu cheltuieli mai mari de la bugetul de stat și fonduri mai puține de la UE sau prețuri mai mari la consumatori?
Înclin să cred că singura opțiune pentru România este liberalizarea pieței. Sigur care ar trebui să vină la pachet cu pregătirea pieței, atât cât mai e timp să o pregătești.
În acest sens Asociația Energia Inteligentă va veni în sprijinul consumatorului cu lansarea unei Campanii de informare și diseminarea de informații specifice pieței de gaze naturale.
More Stories
InfoCons și Asociația Energia Inteligentă lansează Ghidul consumatorului de energie electrică și gaze naturale
InfoCons și Asociația Energia Inteligentă anunță un parteneriat strategic pentru protejarea consumatorilor de energie
Comunicat de presă – Dumitru Chisăliță, fondator al Asociației Energia Inteligentă să suspendat temporar din funcția de președinte al organizației
Budapest Hydrogen Summit 2025