septembrie 21, 2021

Haosul facturilor la energie

În ultima perioadă foarte mulți consumatori au reclamat probleme în raporturile comerciale cu furnizorii lor. Această situație, iminentă într-o piață, a atras 10.000 de reclamații la nivelul ANRE în primele 6 luni ale anului 2021. Ceea ce trebuie să înțeleagă consumatorii este că aceste reclamații nu determină rezolvarea a problemelor consumatorilor, acestea trebuie să fie rezolvate tot între consummator și furnizorul său (cel cu care nu se înțelege). Astfel, în conformitate cu legislația în vigoare ANRE are rolul dor de a verifica respectarea legislației de către un furnizor și nu emite soluții în conflictele comerciale dintre un consumator și furnizorul său. Tocmai din această cauză majoritatea reclamațiilor făcute la ANRE, nu duc la rezolvarea situației ridicate de consumator, acesta urmând să-și rezolve mai departe singuri problemele, sau de cele mai multe ori să plece capul și să accepte situați impusă de furnizor.

Aceste lucruri se întâmplă datorită faptului că România:

  • Se confruntă cu o problemă de system. Participanții la piață deși se găsesc în piața liberă, se comportă asemenea unei piețe monopoliste. Furnizorii nu și-au adaptat sistemele electronice și cele de Call Center la problemele specifice unei piețe cu contracte eterogene,  nu au oameni pregătiți pentru a prezenta răspunsuri la problemele comerciale ale consumatorilor, personalul este depășit numeric și fără o pregătire care să acopere problemele consumatorilor și adesea obosiți și irascibili etc. Instituțile de supraveghere a pieței, fără de care de fapt nu se poate vorbi de o piață (ANRE, CC, ANPC), se găsesc în aceeași situație, și mai ales joacă exclusiv rolul de polițist, neîțelegând că problemele sistemice nu se rezolvă cu amenzi, ci cu punerea la punct a procedurilor, instrucțiunilor și mecanismelor sistemice care nu funcționează. Este asemeni altor multor situatii din Romania, cum ar fi lipsa autostrazilor care este tratată cu amenzi pentru șoferii care trebuie să ajungă într-un anumit timp la destinație.
  • Nu are un Centru de Soluționare Alternativă a Litigiilor in Domeniul Gazelor Naturale și Energiei . Scopul unei astfel de entitati este sa soluționeze gratuit și în cel mult 30 de zile litigii dintre clienti și furnizori / operatori din domeniul gazelor. Astfel, toți consumatorii care au o neînțelegere commercialăde pe piața gazelor/energiei, au nevoie de o entitate care să le medieze litigiu și nu să I lase la mâna furnziorului. Important de precizat că procesul de liberalizare al pieței de energie, început în anul 2012, a prevăzut o astfel de institiuție, în acest sens încă din 2015 în România există o lege care prevede înființarea acestui centru de Soluționare Alternativă a Litigiilor, fără ca el să și funcționeze. Asociația Energia Inteligentă a atras atenția în repetate rânduri asupra faptului că După nebunia liberalizării pieței energiei, consumatorii urmează să se confrunte cu nebunia nemulțumirilor urmare a facturilor mari la energie

Rezolvarea haosului de pe piața de energie presupune rezolvarea problemelor de sistem și a rezolvarea problemelor punctuale ale consumatorilor. Vremea teoriilor a trecut, trebuie să ne coborâm și să vedem ce se întâmplă în jurul nostru, inclusiv să recunoaștem că suferința consumatorilor are la bază greșelile trecute și prezente făcute în piața de energie.