septembrie 21, 2021

România în criză

The gas is burning, the gas-stove burner, the hob in the kitchen, close-up. The concept of problems with natural gas, rising gas prices.

În ultimi ani Asociația Energia Inteligentă a sesizat sute de situații neadecvate de funcționare a pieței de energie și gaze, abuzuri, manipulări, politici energetice – economice – sociale neadecvate etc, avertizând iminenta criză la care se va ajunge în sistemul energetic. Am propus diverse soluții pentru  a preîntâmpina  sau diminua efectele unor situații de crize care erau previzibile.

Măsuri populiste, amatorismul și incompetenta ne au adus aici.

Un proverb spune că – Ulciorul nu merge de multe ori la apă – acesta definește cel mai bine ce s-a întâmplat cu sistemul românesc de energie din România, se prăbușește sub perioada celor 20 de ani în care nu am făcut nimic să-l adaptăm.

Întâlnirea de la Guvern de zilele trecute, care a venit la 2 săptămâni după scrisoarea deschisă de Asociația Energia Inteligentă, prin care sesizam necesitatea unui Plan de Măsuri de Urgență Energetică, care să prevadă măsuri de diminuare a impactului creșterii prețului la gaze și energie electrică, a fost doar un de gest de PR.

La această întâlnire  nu au fost prezenți reprezentanții consumatorilor casnici și al firmelor consumatoare. Au fost prezente instituțiile, care au arătat că vinovatul este CO2 – creșterea prețului certificatelor de CO2 determină scumpirile de pe piața de energie. Certificate CO2 nu au nimic cu scumpirile la gaze, unde este marea problema a consumatorilor – creșteri de peste 100%. Certificatele de CO2 au creat scumpiri pe piața de energie electrică de cca 4%, adică nici aici nu reprezintă cauza principală.

Cauzele pe piața de gaze au fost determinate în principal de:

  • Gas Release Program (GRP) – care a adus în România un pret la gaze cu minim 5% sub pretul gazelor din Europa de est (tranzacționate pe Bursa de la Viena), începând cu luna iunie 2020, astfel unii furnizorii au înțeles ca acest program le oferă posibilitatea de a face un profit considerabil si au achiziționat gaze naturale din România și le au exportat în țări în care se aplica prețul de la Viena (Ungaria, Austria).
  • Exportul gazelor naturale prin contracte pe termen mediu și lung și importul pe perioade scurte la prețuri SPOT – GRP a fost o măsură care a determinat creșterea importurilor de gaze. Mai mult gazele exportate s-au achizitionat pe baza de contracte anuale, adică la prețurile stabilite anul trecut cu livrare pentru anul 2021, în timp ce importurile sunt achiziționate SPOT, în funcție de cererea imediată, la prețuri mai mari.
  • Cerea mult mai mare decât oferta. Chiar dacă această situație este generată de declinul natural al zăcămintelor de gaze, el vine și pe fondul unei creșteri a cererii ”forțate” prin politici neadecvate de ”racordaări gratuite”. În această vară cantitățile puse pe piață au fost cantități mici, fapt ce a ”simulat” o continuă discrepanță între cerere și ofertă. Această situație se prelungește apparent inexplicabil de 3 luni, dar nu orice luni ci luni de vară. Este o altă cauză care a determinat creșterea prețului la gazele tranzacționate pe bursă.
  • Panica din piață pe fondul lipsei de informații. Având în vedere că nu toate gazele sunt tranzacționate pe bursă, foarte important, în România este existența în piață a informațiilor privind prețurile medii ale gazelor naturale tranzacționate. ANRE care are obligația de a realiza un raport privind prețurile medii de tranzacționare a gazelor publică rapoartele cu întârziere de 4-5 luni, fapt care a contribuit essențial în această vară la crearea unei panici pe piața gazelor naturale, esențială pentru creșterea prețului gazelor naturale.
  • Politici publice neadecvate, de creștere a cererii de gaze naturale în contextul lipsei effective a resursei de gaze, și de stimulare a importurilor.
  • Schimbarea rutelor de gaze din Europa de Sud Est, odată cu sistarea livrărilor din Ucraina în Sudul Europei și implicit modificările aduse în acoperirea cu surse a determinat și modificăr importante în nivelul prețurilor gazelor importate în Româmia.

Efectele acestor scumpiri sunt creșteri de preț al mărfurile cuprinse între 25 – 140%, iar sărăcia energetică va crește de la 17,5% la cca 42%. Astfel, conform datelor studiului AEI (https://asociatiaenergiainteligenta.ro/?p=4191&lang=ro ) românii se vor întoarce la nivelul de trai de acum 10 ani.

Legea consumatorului vulnerabil, este o măsură neceară, dar infimă față de situația dezastruoasă spre care ne îndreptăm. În acest moment problema principală se găsește la nivelul societăților comerciale, în special la nivelul celor pentru care energia reprezintă o componentă importantă în costul de producție. În câteva luni firmele, după ce vor înregistra stocuri, urmare a creșterii prețului produselor lor, își vor închide porțile și vor începe disponibilizările, astfel se va pune un accent puternic asupra bugetului national pe de o parte prin reduecerea veniturilor, pe de altă parte prin creșterea cheltuielilor. Asta determină să lăsăm discuțiile și să începem să acționăm, cât mai avem timp, să salvăm ce mai putem salva.

Ceasul ticăie și în câteva luni de zile anumite acțiuni vor fi ireversibile.