octombrie 28, 2021

Problematica folosirii eficiente a gazului natural în mobilitatea urbană. Ce soluții se impun și ce pot face autoritățile

Orașe sufocante, mai ales în sezonul cald, noxe mult peste limita admisă, aer irespirabil, gaze de eșapament care îneacă chiar și zonele cu spațiu verde și eternul, nelipsitul „bară la bară”. Iata tabloul de zi cu zi al unei urbe obișnuite în România, fără a pune la socoteală neapărat Capitala, regina neîncoronată a poluării cu emisii de carbon și a traficului îngreunat.

Este imaginea de suprafață a unui cumul de probleme, unele stringente, cu care se confruntă țara noastră pe partea de mobilitate urbană de ani buni. Unele lucruri s-au mai făcut – ceva poduri pentru fluidizarea traficului, sensuri giratorii, spații pietonale în weekend… însă mult, mult prea puțin. Șoselele lasă de dorit în multe zone din țară, iar România devine legendară pentru eternele sale șantiere de infrastructură sau lucrări făcute de mântuială.

Dacă privim doar către unul din aspecte – și anume numărul de mașini emitente de noxe, care populează șoselele României, nu ne mai surprinde situația gravă. Este firesc să fie așa, este firesc să avem o țară în care partea de mobilitate urbană eco-friendly lasă de dorit. Este suficient să aruncăm o privire doar asupra unei singure statistici pentru a ne convinge: Numărul total de vehicule rutiere înmatriculate în circulaţie, în evidenţele Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor la sfârșitul lui 2019, a fost de aproape 9 milioane de vehicule, din care aproximativ 80% aparţineau persoanelor fizice, potrivit unei cercetări a Institutului Naţional de Statistică. Din numărul total de vehicule rutiere înmatriculate în circulaţie, 80% (!) aveau o vechime mai mare de 10 ani. Iar în primele 11 luni ale anului 2020 au fost vândute în România 110.337 de autoturisme noi și 347.321 de autoturisme rulate, arată statisticile Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile.

Tot statisticile evidențiază un lucru și mai îngrijorător: multe dintre autoturismele mai vechi înmatriculate sunt provenite din afara țării. Țara noastră este, așadar, posesoarea nefericită a unui parc auto învechit.

Există însă soluții sau, în cazul de față, luminița de la capătul tunelului: în contextul unei preocupări tot mai accentuate de a proteja mediul înconjurător și de a contribui la reducerea emisiilor de carbon şi a noxelor generate de transportul rutier, experții în probleme de protecție a mediului propun o soluție inovatoare şi optimă pentru sectorul transporturilor: gazul natural comprimat pentru vehicule.

Ce reprezintă Gazul Natural Comprimat pentru vehicule și care sunt avantajele acestuia?

Cum vă ajută? Ei bine, gazul natural comprimat pentru vehicule este un combustibil alternativ de generaţie nouă ale cărui avantaje competitive faţă de combustibilii clasici sunt:
ecologic: gazul natural comprimat este combustibilul cu cea mai curată ardere, vehiculele care utilizează acest combustibil emiţând, în funcţie de norma de poluare Euro a vehiculului, cu pâna la 30% mai puține gaze cu efect de seră şi cu până la 90% mai puţine particule fine; de asemenea, nivelul de zgomot este mai redus decât în cazul altor combustibili cu 50%;
-sigur: este netoxic și are un grad de inflamabilitate redus, fiind uşor dispersabil în aer;
rentabil economic: asigură economii de consum de pâna la 40%, în funcţie de volumetria autovehicului analizat , precum şi o durată de viață a vehiculelor extinsă cu până la 80.000 km, anunță specialiștii Engie.

Gazul natural comprimat este utilizat pe scară largă în multe ţări europene în rândul cărora se detaşează Italia, unde sunt în circulaţie aproximativ 1.000.000 vehicule care utilizează acest tip de combustibil. Ce știu românii despre folosirea acestui carburant? Mai nimic sau prea puțin! România este una dintre puținele țări din Europa în care tehnologia gazului natural comprimat pentru vehicule nu a fost implementată încă la o scară largă, dar care, date fiind gradul de maturitate al soluţiei şi eficienţa ei, prezintă un potenţial de dezvoltare în special pentru companiile care deţin flote de vehicule importante, susțin cei de la Engie.

Mobilitatea verde este cu atât mai necesară cu cât asistăm la un proces de lărgire a granițelor orașelor din România sau, altfel spus, la o urbanizare accelerată. “Tradiţia de actor major în domeniul gazului natural constituie un atuu pe care putem capitaliza pentru a dezvolta această tehnologie alternativă pentru o categorie largă de clienţi, de la regii de transport urban până la companii cu flote importante de autovehicule de mare sau mic tonaj’’, a declarat Eric Stab, Preşedinte Director General ENGIE Romania.

Ce reprezintă Gazul Natural Lichefiat pentru vehicule și care sunt avantajele acestuia?

Metanul comprimat sau lichefiat (GNL) are o serie de aplicații pentru motoarele pe gaz. În zonele unde nu există rețea de conducte de gaze, dar utilizarea gazelor ca sursă de combustibil este avantajoasă, gazele comprimate pot fi transportate în butelii la locul de consum.

Acest lucru permite înlocuirea combustibilului diesel costisitor sau utilizarea ca sursă de combustibil în zone protejate unde nu este permisă instalarea de conducte de gaz sau stâlpi de înaltă tensiune.

Iată ce spun cei de la Ingdrive.eu: GNL este un combustibil sigur pentru camioane, cu conținut redus de carbon și ecologic Perfect pentru distanțe lungi.

 Care sunt avantajele? Este:

-sigur: GNL este depozitat în rezervoare cu pereți dubli, ceea ce îl face sigur. Există 250 de stații de alimentare pe teritoriul Europei, de aceea camioanele GNL se pot deplasa cu ușurință în Europa.

– durabil: GNL reprezintă o reducere de 23% în emisiile de CO2 și produce alte emisii foarte puțin dăunătoare. În plus, utilizarea vehiculelor GNL este avantajoasă din punct de vedere economic.

– Ușor de depozitat: Deoarece gazul natural este complet disponibil, GNL devine o alternativă accesibilă la diesel. Mai mult decât atât reduce dependența de petrol pentru transporturi.

Dacă există atâtea avantaje de necombătut în alimentarea/folosirea GNC și GNL, de ce nu există mai multe mașini care să le folosească? Iată o problemă care ar trebui să dea oricui de gândit. În România nu există nici măcar o evidență clară a vehiculelor care folosesc acest tip de combustibil. Iată ce spun cei de la brc.it: În România nu se cunoaște numărul exact al vehiculelor cu CNG, sectorul fiind unul în plină dezvoltare. Majoritatea vehiculelor CNG provin din afara țării cu instalații montate direct din fabrică sau after market.

Gazul natural are arderea cea mai curată, conține mai puțin carbon decât carburanții tradiționali, emite mai puține noxe, iar motoarele pe metan sunt mai silențioase. Ce lipsește? O campanie mai eficientă de informare a populației din partea autorităților și o legislație care să încurajeze folosirea acestor combustibili pentru dezvoltarea mobilității verzi.

La nivel local,se pot folosi toate mijloacele mediatice pentru o mai bună informare a populației privind folosirea eficientă și în siguranță, fără riscuri, a gazului natural pentru vehiculele lor.

La nivel legislativ, s-ar putea aplica folosirea de ïncentives” sau reduceri de taxe pentru companiile care instalează mai multe stații de încărcare cu metan comprimat sau lichefiat.

La nivel macro, european, deja s-a trecut la măsuri, iar o aliniere a României la legislația impusă de Bruxelles ar putea fi o variantă mai rapidă.

Până în 2030, 100 de orașe europene vor fi neutre din punct de vedere climatic, cel puțin 30 de milioane de autoturisme cu emisii net zero vor fi în exploatare pe drumurile europene, traficul feroviar de mare viteză se va dubla la nivelul întregii Europe, mobilitatea automatizată va fi implementată la scară largă și   navele maritime cu emisii zero vor fi pregătite pentru lansarea pe piață, arată investenergy.ro.

Comisia Europeană a prezentat la începutul anului  „Strategia pentru o mobilitate sustenabilă și inteligentă”, însoțită de un plan de acțiune cuprinzând 82 de inițiative care vor ghida activitatea în următorii patru ani. Această strategie pune bazele procesului prin care sistemul de transport al Uniunii își poate realiza transformarea verde și digitală și poate deveni mai rezilient în fața viitoarelor crize. După cum se subliniază în Pactul verde european, rezultatul va fi o reducere cu 90 % a emisiilor până în 2050, obținută grație unui sistem de transport inteligent, competitiv, sigur, accesibil și la prețuri abordabile, se precizează în comunicatul CE.

Frans Timmermans, vicepreședintele executiv pentru Pactul verde european, a declarat: „Pentru a ne atinge obiectivele climatice, emisiile din sectorul transporturilor trebuie să se înscrie pe o traiectorie clar descendentă.”

Comisarul pentru transporturi, Adina Vălean, a afirmat: „Transporturile sunt coloana vertebrală care conectează cetățenii și întreprinderile europene și sunt importante pentru noi toți. Tehnologiile digitale au potențialul de a revoluționa modul în care ne deplasăm și de a face mobilitatea noastră mai inteligentă, mai eficientă și totodată mai verde. Trebuie să oferim întreprinderilor un cadru stabil pentru investițiile verzi pe care vor trebui să le facă în deceniile următoare.”

Până în 2030:

-cel puțin 30 de milioane de autoturisme cu emisii zero vor fi în exploatare pe drumurile europene

-100 de orașe europene vor fi neutre din punct de vedere climatic

-traficul feroviar de mare viteză se va dubla la nivelul întregii Europe

-călătoriile colective programate pentru deplasări cu o lungime de sub 500 de km vor trebui să fie neutre din punctul de vedere al carbonului

-mobilitatea automatizată va fi implementată la scară largă

-navele maritime cu emisii zero vor fi pregătite pentru lansarea pe piață

Așadar, soluții sunt, chiar și impuse de oficialii de la Bruxelles. Rămâne doar să fim martorii unei schimbări cât mai rapide și cât mai eficient implementate.