octombrie 28, 2021

După marea păcăleală, urmează marea amăgeală

Liberalizarea pieței de energie și gaze s-a dorit a fi realizată, dar fără să se schimbe mai nimic. Adică liberalizarea însemna doar trecerea pe factură în partea stângă – Piață Concurențială – și când prețul facturii urmează să crească autoritățile să ne spună – piața este iberă, noi nu putem interveni.

Mica revoltă de la începutul anului urmare a creșterii facturilor de energie electrică a fost înăbușită prin „păcălirea” consumatorilor cu mesaje de liniștire:

  • amânăm, prelungim, stabilim o perioadă de tranzițiesugerând oamenilor că vor rămâne la prețurile din luna decembrie 2020păcăleală – nu a existat și nu va exista nici o astfel de perioadă,
  • obligăm furnizorii să acorde discounturi – inducând în mintea oamenilor că vor rămâne la prețurile din luna decembrie 2020 – păcăleală – prețurile in luna februarie 2021 la energie electrică au crescut cu 18,4% față de anul trecut (conform INS), iar furnizorii au acordat un discount de 1%, și atenție asta doar pentru următoarele 3 luni,
  • se vor trimite scrisori acasă la oameni pentru a le da posibilitatea să aleagă prețul la energie – de departe cea mai mare păcăleală (în alte situații ar fi încadrată la escrocherie), oamenii văzând trei oferte aleg să rămână de fapt la același furnizor, înțelegând astfel că au făcut cea mai bună alegere și au trecut în piața liberă, în fapt s-a reușit să se atingă dezideratul sub care a stat această liberalizare încă de la început: Liberalizăm piața de energie și gaze, dar fără să se schimbe mai nimic.

Nu există nici un furnizor care o să-și facă reclamă să-i plece clienți, chiar dacă o cere legea. Ideea de a obliga furnizorii să facă o informare corectă, care înseamnă să-și piardă o parte din clienții era evidentă de la început, că nu are cum să funcționeze, dar confirmată în ultimele luni. Doar ANRE o mai flutură, pentru a abate în fapt ceea ce se urmărea în România:

Bifăm pe factură piața concurențială (că așa ne am angajat la Bruxeles) și pregătim terenul pe când factura urmează să crească, ca autoritățile să ne poată spună – piața este iberă, noi nu putem interveni.

Dar, după marea păcăleală urmează marea amăgeală.

Oamenii au fost amăgiți continuu cu faptul că urmează să se definească consumatorul vulnerabil și astfel, o parte din consumatori vor fi în situația în care să fie favorizați, dacă piața este liberalizată. Astfel, s-a ajuns să se discute Legea Consumatorului vulnerabil, o lege care promite sume importante pentru consumatorii de energie. Fără a intra în analiza proiectului pe care am realizat-o în urmă cu 2 luni (siți aici), am rămas surprinși de ce o lege pregătită să intre în vigoare odată cu liberalizarea pieței de gaze și energie, adică în septembrie 2020, se preconizează să se aplice doar din iarna 2022/2023. Asta în condițiile în care legea trebuie să intre în vigoare conform directivelor europene și a legislației naționale de cel puți 9 ani. Mai mult statul a chiar încasat de mai multe ori bani, în numele consumatorului vulnerabil și probabil ia și cheltuit pe altele.

Pe cine interesează consumatorul? Acesta este bun doar să plătească facturile !

De ce cca. 7,2 milioane de persoane care se găsesc în gospodării vulnerabile energetic (conform Eurostat), care au dreptul prin lege să fie sprijiniți financiar, nu sunt sprijiniți în baza unei Legi a Consumatorului Vulnerabil?

Având în vedere evoluția prețului gazelor pe BRM, evoluția previzionată a tarifelor, implicațiile asupra prețului datorită racordării gratuite, analizele AEI scot în evidență o potențială creștere a prețului cu cca 13% anul acesta, cca. 4% în anul 2022 și cca. 3 % în anul 2023 .

Luând în considerare un consum mediu de 3,5MWh la nivelul unui imobil individual, costurile cu gazele naturale în anul 2020 se ridică la cca 5100 lei/an. O creștere a prețului cu cca. 20% la consumatorul casnic în următorii 3 ani aduce o creștere a facturii cu gazele de 1140 lei. Aceasta în condițiile în care un consumator vulnerabil casnic poate să primească peste 3 ani conform proiectului de lege maxim 1250 lei/an. Astfel, legea Consumatorului vulnerabil, nu aduce o ușurare a impactului facturii, face doar ca un consumator vulnerabil în viitor, să rămână la fel de sărac energetic ca și în prezent.

Legea pentru diminuarea sărăciei energetice și protejarea consumatorului vulnerabil, trebuie să și propună în primul rând diminuarea sărăciei energetice și stabilirea unor ajutoare financiare daor pentru consumatorul vulnerabil, care nu are nici o posibilitate să-și achite integral factura pentru energie (și nu doar pentru încălzire).