octombrie 25, 2020

Florin Rusu, profit.ro: Transgaz poate scoate la licitație capacități pe Isaccea-Negru Vodă 2 dacă semnează acorduri cu ucrainenii și bulgarii până pe 3 august. Dacă nu, va folosi conducta pentru importuri

Transgaz ar putea să încaseze din nou bani din tranzitul de gaze pe conducta Isaccea-Negru Vodă 2, în condițiile în care va semna acorduri de interconectare cu operatorii sistemelor de transport adiacente din Bulgaria și Ucraina. Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a redactat un proiect de ordin privind rezervare a capacității de transport și de stabilire a tarifelor pentru activitatea de prestare a serviciilor de transport al gazelor naturale prin conductele de transport Isaccea-Negru Vodă menit a permite Transgaz să scoată la licitație capacități capacității trimestriale din anul gazier octombrie 2020 – 30 septembrie 2021.

Numai că operatorul de transport român mai are doar 2 săptămâni pentru a semna respectivele acorduri de interconectare cu partenerii săi ucraineni și bulgari, prima licitație pentru anul gazier viitor urmând a începe pe 3 august, dată până la care și ANRE să adopte proiectul de ordin.

Reglementatorul a stabilit ca termen de primire a propunerilor și observațiilor la proiectul de ordin data de 24 iulie 2020.

“Termenul a fost stabilit astfel încât, în situația în care se încheie acordurile de interconectare cu operatorii sistemelor de transport adiacente din statele membre UE și acordurile tehnice cu operatorii sistemelor de transport sau cu alte entități din statele terțe, înainte de prima licitație anuală a capacității trimestriale din anul gazier octombrie 2020 – 30 septembrie 2021 care începe în data de 3 august 2020, operatorul să aibă posibilitatea să ofere la licitație capacitatea disponibilă pe conducta Isaccea 2 – Negru Vodă 2”, se precizează în nota de fundamentare a proiectului.

Totuși, deși precizează că prevederile ordinului se aplică ulterior încheierii acordurilor de interconectare cu operatorii sistemelor de transport adiacente din statele membre UE sau a acordurilor tehnice încheiate cu operatorii sistemelor de transport sau cu alte entități din statele terțe, prin derogare, ANRE permite ca “prevederile Capitolului II din anexa la prezentul ordin se pot aplica și în lipsa acordurilor de interconectare.”

Capitolul II este intitulat “Stabilirea tarifelor pentru activitatea de prestare a serviciilor de transport al gazelor naturale prin conductele de transport Isaccea-Negru Vodă”.

Cu alte cuvinte, Transgaz va putea percepe tarife de transport pe conducta Isaccea 2 – Negru Vodă 2 chiar dacă nu va tranzita niciun metru cub de gaz România, în lipsa semnării unor acorduri de interconectare cu ucrainenii și bulgarii.

Cum se explică acest lucru? În această iarnă, în absența unor acorduri de interconectare cu Ucraina, Transgaz nu a mai putut utiliza rutele obișnuite de import din statul vecin (Isaccea import și Medieșul Aurit), utilizând în schimb conducta de tranzit pentru a efectua importuri. În acest sens a creat un punct virtual de import pe fostul coridor transbalcanic, la care Gazprom a renunțat, preferând să exporte gaz în Balcani, Macedonia, Grecia și Turcia prin nou creatul TurkStream.

Nu este exclus ca ordinul ANRE să permită, de fapt, încasarea de către Transgaz nu a tarifelor de tranzit, ci a tarifelor de import de la importatorii autohtoni pe Isaccea 2 – Negru Vodă 2.

De altfel, așa cum remarca Profit.ro, profitul net al Transgaz s-a majorat cu 5% în primul trimestru al acestui an, ajungând la 201,8 milioane lei, reducerea veniturilor din transportul internațional în urma suspendării tranzitului gazului rusesc pe Coridorul Transbalcanic cu 56,7 milioane lei fiind compensată de o majorare a veniturilor obținute din rezervarea de capacitate la transportul intern cu 125,5 milioane lei.

De la 1 ianuarie, ca urmare a mutării tranzitului gazelor rusești către Turcia, Bulgaria, Grecia și Macedonia, pe nou construita conductă TurkStream, România nu a mai fost traversată de niciun mc de gaz.

Cu toate acestea, având semnat cu Gazprom un contract de tip “ship or pay” pe conducta Isaccea 3 -Negru Vodă 3 până în 2022, Transgaz a raportat venituri de 29,5 milioane de lei din activitatea de transport internațional, în scădere cu circa două treimi față de cele din perioada similară a anului trecut (de 86,2 milioane lei).

Totodată, ANRE mai impune și un termen de 120 de zile înainte de începerea licitației pentru anul gazier următor, prevăzut de Regulamentul European nr. 459/2017, pentru trimiterea de către Transgaz a propunerii privind fundamentarea venitului total, tarifelor de transport și a coeficienții de multiplicare.

“Operatorul de transport și de sistem transmite ANRE propunerea privind fundamentarea venitului total, tarifelor de transport și a coeficienții de multiplicare pentru stabilirea tarifelor de transport pentru rezervarea de capacitate pe termen scurt, cu cel puțin 120 de zile înainte de data de începere a licitației privind rezervarea de capacitate pe termen lung în punctul/grupul de puncte de interconectare cu alte sisteme de transport al gazelor naturale”, precizează proiectul de ordin.

Cum până pe 3 august mai sunt doar aproximativ 2 săptămâni, Transgaz nu va putea practic respecta termenul pentru viitorul an gazier!

SURSA: PROFIT.RO