septembrie 21, 2020

financialintelligence.ro: Dumitru Chisăliță: Supraoferta de gaze din sudul Europei va aduce prețuri mici pentru gaze și anumite proiecte de explorare/exploatare nu vor mai fi rentabile (Video)

Necesarul de gaze este așteptat să fie unul ridicat la nivelul Uniunii Europene, în următorii zece ani, a spus Dumitru CHISĂLIȚĂ, Senior Consultant Gaz & Energie și Președintele Asociației Energia Inteligentă, la a doua ediție a Forumului Energiei Online organizat de Financial Intelligence, pe 10 iunie 2020.

VEZI AICI PREZENTAREA – Gazele naturale in prespectiva Grean Deal

El a menționat însă așteptări pentru o diminuare semnificativă a gazelor naturale care vin din Federația Rusă, concomitent cu dezvoltarea de noi rute de transport: „Acest lucru va determina modificări importante în zona sud-est europeană, atât din punct de vedere al infrastructurii, cât și din punct de vedere al bătăliilor care se vor da pe piețe.

Asta va avea o influență importantă asupra pieței desfacerii gazului, sub aspectul prețului”.

Dumitru Chisăliță a menționat că, indiferent de cum vor evolua producțiile onshore sau offshore, într-un interval de zece ani, surplusul de gaze naturale urmează să se diminueze, în România: “Trebuie să pornim de la date și să ne gândim foarte bine ce vom face, pentru a nu dezvolta o anumită infrastructură sau direcție de consum, pe care la un moment dat să nu o mai putem acoperi.”

Potrivit expertului, trebuie să ținem seama de ce va aduce Pactul Ecologic European:

“1. Europaneutră din punct de vedere climatic”.

-Reducem emisiile cu cel puțin 50% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990.

-UE își propune, ca până în 2050, să ajungă la zero emisii nete de gaze cu efect de seră.

2. Renovarea clădirilor

Obiectivul principal ar urma să fie dublarea sau chiar triplarea ratei de renovare a clădirilor, care este acum la 1%.

Poluare zero. Fie că este vorba de aer, sol sau apă, obiectivul este clar: UE trebuie să devină un mediu fără poluare până în2050.

  1. Transport. La un an după ce UE a agreat noi limite de emisii pentru mașini, sectorul auto este din nou în atenția Comisiei. De la actuala țintă de 95 gCO2/km stabilită pentru 2021, obiectivul este să coborâm spre zero după 2030, potrivi unui oficiai european. În acest sens, vor fi încurajate vehiculele electrice prin dezvoltarea rapidă a punctelor de încărcare de pe întregul continent. De asemenea, vor fi promovați combustibilii alternativi, precum biocombustibilii sauhidrogenul.”

El a menționat tendințele pentru 2020-2050: “

  • Tendinta de a se extrage si vinde masiv gaze in aceasta perioada
  • Supraoferta de gaze in zona sud est si central europeana
  • Presiunea asupra pretului gazelor naturale
  • Germania va sustine folosirea hidrogenului ca si gaz verde in Europa
  • 20% din hidrogenul produs in Germania va folosi surse regenerabile,
  • in Germania se va schimba si cota combustibilului regenerabil in transporturi de la 14% la 20% in 2020;
  • crearea unei infrastructuri de 5900 km de hidrogen care sa aiba in componente 90% infrastructura deja existenta.
  • prioritatiile presedentiei Germaniei la UE va fi crearea unei piete Europene de hidrogen.”

Pactul Ecologic va afecta și România, din punct de vedere al gazelor naturale, conform prezentării domnului Chisăliță: “•Supraoferta de gaze din sudul Europei va aduce preturi mici pentru gaze si anumite proiecte de explorare/exploatare nu vor mai fi rentabile;

  • Diminuarea valorii companiilor romanesti producatoare de gaze care nu si vor largii portofoliu de afaceri;
  • Bugetul de stat nu va beneficia de veniturile considerabile pe care se baza inainte de Pactul Ecologic”.

Propunerea Asociatiei Energia Inteligenta cuprinde:

„-Prerezervarea gazelor naturale;

-Regandirea investitiilor din infrastructura de gaze astfel incat aceste conducte sa poata fi folosite si pentru transportul hidrogenului.

– Inlocuirea totala a proceselor de ardere a gazelor cu transformarea gazelor in hidrogen si folosirea exclusiva a hidrogenului in producerea de energie electrica;

-Reabilitarea cladirilor care sa aiba in componenta folosirea hidrogenului in procesele specifice si nu a gazelor naturale;

-Evitarea unor investitii astronomice intr-o infrastructura care are o viata limitata si nu poate fi recuperata cu un impact mare asupra consumatorilor”.

SURSA: FINANCIALINTELLIGENCE.RO