mai 31, 2020

FPPG propune liberalizarea pieței de gaze naturale și eliminarea impozitării suplimentare, digitalizarea industriei și modificarea Legii Energiei

Federația Patronală de Petrol și Gaze (FPPG) a propus autorităților o serie de măsuri de redresare economică, pe termen mediu și lung. (Document de pozitie FPPG)

Măsurile imediate și pe termen scurt vizează:

  1. Modificarea urgentă a Codului Muncii (inclusiv Kurzarbeit)
  2. Liberalizarea pieței de gaze naturale și eliminarea impozitării suplimentare
  3. Digitalizarea industriei de petrol și gaze
  4. Modificarea Legii Energiei (123/2012)
  5. Cadru de reglementare atractiv pentru CNG și GNL
  6. Dezvoltarea infrastructurii – crearea unei entități centrale de stocare pentru produse petroliere în vederea asigurării și respectării obligației UE

Acțiunile pe termen mediu și lung se concentrează în cea mai mare parte pe redresarea economică prin proiecte la scară mare – Marea Neagră

Prin termeni fiscali competitivi și condiții de piață optime, scheme de reducere a redevențelor și a taxelor specifice, accesul la fonduri UE, precum și accesul la credite mai avantajoase sunt necesare pentru ca producătorii de petrol și gaze să poată, cel puțin să mențină nivelul actual de producție, să continue operațiunile demarate pentru toate zonele exploatate în prezent, precum și a câmpurilor mature și să mențină  totodată nivelul actual de ocupare a forței de muncă, arată FPPG.

Sectorul industrial se confruntă cu o tendință descrescătoare și cel mai probabil aceasta va continua și în următoarele două trimestre, având astfel un impact negativ asupra rafinăriilor și a consumului de carburanți (industria downstream). Mai târziu, în 2020 și 2021, încetinirea economică va continua să afecteze cererea de combustibili pentru fabricile și platformele industriale ce funcționează la niveluri mai scăzute, arată un document emis de FPPG: “Din estimările noastre rezultă faptul că pe de o parte consumul de carburanți pe termen lung, iar pe de altă parte comportamentul general de cumpărare vor suferi schimbări. Oamenii vor depăși cel mai probabil criza, cu resursele financiare afectate, prin urmare, nu anticipăm atingerea nivelurilor de consum anterioare crizei. Importul și exportul de mărfuri va fi în continuare afectat pentru cel puțin 3-4 luni, însă cu o rată de recuperare lentă, îndeosebi în privința exporturilor.

Aceasta ar putea fi cea mai grea perioadă pe care industria de petrolul și gaze a cunoscut-o în ultimii 100 de ani.

Scăderea cererii, atât pentru combustibili cât și pentru gaze, va crea un context dificil și fără precedent și pentru activitățile din Upstream. Anumite sonde ar putea fi închise iar repornirea acestora aduce costuri semnificative de timp și financiare deopotrivă. Atât pentru sondele de petrol, cât și pentru cele de gaze naturale, recuperarea nivelului de producție este un proces costisitor și reclamă mult timp, cu încercări potențiale nereușite și o durată totală care poate depăși 4-6 luni.”

FPPG considera ca modificarea  Codului Muncii (inclusiv Kurzarbeit) ar trebui sa cuprinda:

  • »  Modificarea unilaterală a programului de lucru și / sau acordarea perioadelor de odihnă săptămânale în alte zile decât sâmbăta și duminica, precum şi flexibilitate în stabilirea schimburilor;
  • »  Acordarea cumulativă a perioadelor de odihnă;
  • »  Flexibilitate în calcularea și notificarea autorităților despre munca de noapte;
  • »  Extinderea posibilității de a lucra în timpul sărbătorilor legale în zone critice pentru a asigura continuitatea activității;
  • »  Flexibilitate în acordarea concediilor;
  • »  Dezvoltarea conceptului KURZARBEIT – În caz de criză (de exemplu, COVID-19), angajatorul scurtează timpul de lucru al angajaților în funcție de nevoile companiei și este obligat să plătească salariul pentru timpul efectiv lucrat. Statul acoperă diferența parțială până la salariul complet al salariaților. Avantajele constau în menținerea productivității companiilor și în perioadele de criză și au condiții și timp să se recupereze și după criză. Angajații nu pierd locul de muncă, angajatorii plătesc pentru munca depusă, iar statul plătește mai puțin decât șomajul.Federatia considera ca este necesară sprijinirea digitalizării sectorului petrolului și gazelor naturale prin modificarea legislației specifice în vederea actualizării regimului de date și informații din acest sector, în conformitate cu evoluțiile tehnologice actuale: “În plus, este esențială reducerea birocrației pentru eliberare de documente de către autorități atât pentru upstream, cât și pentru downstream în vederea accelerării investițiilor și a altor activități specifice. Trebuie subliniat faptul că mediul de afaceri va încerca să recupereze timpul pierdut în ultimii ani pentru a încetini declinul accelerat al producției pentru a încetini și stopa declinul accelerat al producției din sectorul de petrol și gaze naturale.Printre acțiunile pe care le considerăm necesare pentru a sprijini în continuare respectarea distanțării sociale impusă de apariția COVID-19 și pentru a consolida acțiunile întreprinse până acum, considerăm importante și urgente:Pentru upstream: declasificarea datelor și informațiilor petroliere, astfel încât să putem digitaliza cât mai multe activități legate de operațiunile petroliere și producția de hidrocarburi, precum și de raportare la ANRM.Pentru downstream: instalarea unor echipamente proiectate pentru a deservi stațiile de distribuție carburanți auto prin care să se gestioneze și să se autorizeze alimentările fără prezența unui operator, reducând la minim astfel orice contact fizic între client și personal. Acest terminal reprezintă o modalitate de a efectua plățile cu cardul bancar în afara cabinei stației, în regim 24/7.”FPPG a mai propus Modificarea Legii Energiei nr. 123/2012: ” A. Abrogarea obligației de a încheia contracte pe piețele centralizate și de a înlocui cu un program de ofertare a gazelor (Gas Release Program – GRP) începând cu 2020În legătură cu dispozițiile existente ale Legii nr. 123/2012 privind obligațiile participanților pe piață de a încheia tranzacții pe piețele centralizate dorim să reiterăm că aceste dispoziții au generat o funcționare defectuoasă a pieței de gaze naturale, cauzată preponderent de modul în care au fost impuse aceste obligații. Drept urmare, în cazul producătorilor, nivelul acestor obligații este calculat luând în considerare livrările anuale totale, inclusiv livrările către clienții finali care nu participă în calitate de cumpărători pe piețele centralizate și livrările cantităților care au fost cumpărate de la terți. Mai mult decât atât, toți participanții la piață trebuie să tranzacționeze în anul de livrare, indiferent dacă acele cantitățile livrate au fost tranzacționate pe piață centralizată înainte de anul livrării.Prin urmare, propunem abrogarea obligației de a încheia contracte pe piețele centralizate pentru 2020 și implementarea cu celeritate a unui program de ofertare a gazelor (GRP) cu aplicabilitate pentru toți producătorii.”Propunerile FPPG de redresare economică sunt disponibile integral pe website-ul federației www.fppg.ro.

Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG) este persoană juridică română de drept privat, fără scop patrimonial, neguvernamentală, autonomă, independentă faţă de autorităţile publice, fără caracter politic; este reprezentativă la nivelului sectorului de activitate ”Energie, Petrol și Gaze și Minerit Energetic”. FPPG a susținut constant principiile stabilității, predictibilității și competitivității cadrului legislativ aplicabil domeniului energetic din România, precum și responsabilitatea companiilor din sector în ceea ce privește siguranța, sănătatea și securitatea operațiunilor și a personalului. FPPG este membru fondator al Confederației Patronale Concordia, singura confederație patronală românească afiliată la IOE (International Organization of Employers).

SURSA: FINANCIALINTELLIGENCE.RO