Inapoi la Noțiunile de Bază

Punctul Virtual de Tranzacționare, denumit în continuare PVT, este punctul no(a)țional  situat între punctele de intrare în SNT și punctele de ieșire din SNT utilizate pentru notificarea următoarelor tranzacții încheiate între UR: a. tranzacții având ca obiect gaze naturale ce urmează a fi livrate în/din SNT în cursul zilei gaziere următoare și/sau în cursul zilei de livrare, în limita dezechilibrelor prognozate; b. tranzacții efectuate în scopul reducerii dezechilibrelor întregistrate, prin utilizarea FTG.”[1]

Gazurile au explodat, despicând pământul pe o lungime de 200 metri. Din sânul pământului au fost aruncați bolovani mari de spoială. A stricat calea ferată, telegraful și telefonul în lungime de 3-400 metri. Flăcările ies și acum mereu din gurile pământului înălțându-se până la 20-25 metri cu o vâjeietură grozavă. Oamenii nu se pot apropia de căldura cea mare. Explodarea nu s-a întâmplat în locul în care au sfredelit pământul pe spesele satului, ci mai sus cu vreo 5-600 metri. Acolo gazul era astupat artifical (cu puterea). Acum iar a destupat gazul și ia dat curs liber cu cugetul că va înceta și se va stinge. Dar flăcările ies grozav. Așa o minune n-am auzit să mai fi pomenit în țara noastră niciodată.”[2]

2016-10-13-fla-inapoi-la-notiunile-de-baza-02-harta-snt-2016-si-sarmasel-turda-01Între cele două descrieri se află istoria celor peste 100 de ani de explorare, producție, transport, înmagazinare, tranzit internațional și distribuție a gazelor naturale din România. Privită inițial ca o activitate industrială de tip local, odată cu construcția primei conducte de transport cu diametrul de 250mm Sărmașel-Turda[3] și lungime de 52.0 km, activitatea gazelor naturale a căpătat imediat un caracter regional, iar mai apoi prin extinderea capacităților de producție și transport s-a transformat într-o industrie de interes național.

Cu trecerea timpului sursele de gaze și serviciile s-au diversificat, astfel industria a devenit una națională și strategică. Mai mult, prin conectarea sistemului de transport la țările vecine, aceasta a fost integrată în industria europeană.

Privind scena internațională se poate observa că procesul de transformare nu este încheiat. Sunt experți care plasează industria în zona de declin, iar alții care prevăd intrarea în “Epoca de Aur a Gazelor Naturale”.

Vocabularul termenilor tehnici, economici și juridici specifici proiectelor și proceselor din aria gazelor naturale a fost și el mereu îmbogățit. În paralel numărul specialiștilor angrenați în activitatea gazieră a crescut și s-a diversificat, cu intenția de a face față provocărilor, dar și cerințelor impuse de standarde sau politici naționale, de noi norme sau reglementări internaționale.  Perioada relativ lungă de timp, amintită mai sus, a făcut ca definiția unor termeni să fie adaptată, în pas cu noile descoperiri tehnologice, cu noi reguli comerciale sau juridice, uneori chiar și cu interese de moment. Aceste valuri de adăugiri sau modificări au făcut ca noțiuni de bază să fie tratate ca fiind ”deja știute”. Nu de puține ori ele au fost chiar neglijate, astfel că distanța dintre elemente de bază și cele noi a crescut de la an la an, rezultatul final producând confuzie în rândul cititorului și a utilizatorului de informație.

Scopul acestor rânduri nu este de a înșira acum un dicționar al industriei de gaze și nici de a exemplifica diferențe între definițiile unor termeni, ci de a deschide un dialog pe platforma oferită de Asociația «Energia Inteligentă» privind necesitatea realizării acestui pas, anume întoarcerea la noțiunile de bază.

Sunt 20 de ani de când am făcut pasul spre meseria actuală. Mai întâi am învățat cum se realizează un foraj orizontal dirijat, apoi care este diferența dintre un grup electrogen și un generator de acetilenă, am înțeles cât de util este un sistem geografic informațional pentru o infrastructură de gaze și m-am bucurat când am înțeles diferențele dintre un generator de gaz, turbina de putere, compresor sau turbo-expander, dintre calitățile oțelului L245NB si L415NB.

De 9 ani trec pe hârtie momentele importante ale fiecărei zile de lucru. Industria gazelor este locul în care, încă, fiecare zi poate aduce un concept, o specificație sau cel puțin un set de date ce merită analizate, iar dacă rezultatul este atractiv din punct de vedere tehnic, soluția merită promovată.

Astăzi este un nou început. Am ales să mă alătur echipei «Energia Inteligentă» pentru a împărți pe acest blog, în limita înțelegerii și a posibilităților, în cuvinte simple, o parte din experiența acumulată cu speranța că aceasta o să fie utilă uneori unora dintre cititori, dar și cu intenția de a afla opinii diferite față de cele exprimate de mine.

 

[1] Codul Rețelei pentru Sistemul Național de Transport al Gazelor Naturale, actualizat la data de 27 Noiembrie 2015

[2] Foaia Poporului, an XIX, nr.43 din 23 Octombrie 1911

[3] Dumitru Chisăliţă, O Istorie a Gazelor Naturale din Romania, AGIR 2009

About Flavius Dordea 11 Articles
Flavius I. Dordea este inginer cu experienta de 20 de ani in industria gazelor naturale. Detine diploma de licenta in domeniul "Inginerie Tehnologica" si o diploma de master in domeniul "Valorificarea Gazelor Naturale". Experienta profesionala include proiectarea, construirea, punerea in functiune si testarea statiilor de comprimare gaze naturale si a conductelor de transport gaze. A fost responsabil cu dezvoltarea unui sistem geografic informational pentru o retea nationala de conducte magistrale cu lungimea de aproximativ 12.500 km. In prezent este inginer in cadrul Departamentului "Transport International Gaze Naturale" al OMV, responsabil cu analiza capacitatilor de transport/tranzit gaze naturale din Europa.

2 Comments on Inapoi la Noțiunile de Bază

  1. Am trecut recent peste cele doua descrieri si le-am considerat utile ca introducere. Referitor la definitia Punctului Virtual de Tranzactionare nu pot decat sa cred ca propunerea initiala a venit din partea operatorului de sistem. Apoi, ea a fost analizata de autoritatea de reglementare, supusa dezbaterii publice si in final acceptata de toti cei implicati. Un astfel de proces nu inseamna insa si 100% corectitudine. Poate fi si un compromis pe o perioada limitata de timp, pana cand analize suplimentare sau solutii tehnice noi permit adaptarea si optimizarea acesteia. Continutul actual a fost adoptat in anul 2013. Intre timp s-au facut progrese prin implementarea unui sistem SCADA, calculul zilnic al zetrei sistemului de transport, reducerea considerabila a pierderilor de gaze din sistem. Pana in prezent se pare ca o singura companie a avut obiectii referitoare la continutul acesteia, anume ENGIE Romania. Ei au propus eliminare limitei precizate la punctul a “in limita dezechilibrelor prognozate”, justificand ca aceasta conditie restrictioneaza lichiditatea pietei si mareste efortul operational al Operatorului de Sistem (sursa: anre.ro\documente recente).

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*