iulie 3, 2020

Sistemul de transport funcționează fără ”probleme”, dacă ”probleme” înseamnă că nu sunt explozii

rhdr

În cursul zilei de 19 decembrie 2019 SNTGN TRANSGAZ SA a emis un Comunicat de presă în care se arată că:

„Referitor la articolul intitulat „Sistemul național se află de trei zile în starea de prealertă ca urmare a unui volum prea ridicat de gaze’’, SNTGN Transgaz SA informează că datorită acțiunilor desfășurate în ultima perioadă de timp, respectiv, punerea în funcțiune a unor conducte noi de transport, reabilitarea unor conducte existente pe care s-a crescut regimul de presiuni în vederea exploatării SNT la maxim de capacitate, începând cu data de 23 decembrie 2019, Transgaz va modifica limitele de funcționare ale Sistemului Național de Transport gaze naturale, în sensul creșterii acestora pe toate intervalele de funcționare.
Noile valori vor intra în vigoare începând cu ora 07:00 a zilei de 23 decembrie 2019 și vor fi publicate pe pagina de internet a societății www.transgaz.ro – Clienți/Informații operaționale/ Line Pack/Limite de funcționare ale SNT.
Pentru pregătirea acestei acțiuni, SNTGN Transgaz SA a permis în ultimele zile încărcarea Sistemului Național de Transport gaze naturale, astfel încât în data de 23 decembrie 2019, valorile line-Pack-ului SNT să fie cât mai apropiate de noile limite de funcționare ale SNT. Deși se află în starea de prealertă, Sistemul Național de Transport gaze naturale funcționează fără probleme, asigurându-se preluarea integrală a producției interne conform parametrilor contractuali.”

Încerc cu greu să înțeleg ce se dorește prin acest comunicat.

Probabil să liniștească miile de români care au casele pe conductele de transport sau mult sub limita de siguranță față de aceste conducte.

Să declari că ”Deși se află în starea de prealertă, Sistemul Național de Transport gaze naturale funcționează fără probleme”, înseamnă că ori limitele de prealertă nu au fost unele corect stabilite, și personal cred că nu au cum să se stabilească limitele unui sistem care în fapt nu este un sistem ci un cumul de 5 sisteme independente, iar limitele nu reflectau realitatea, ori este o minciună că ”sistemul funcționează fără probleme” (sau poate că ”fără probleme” se definește ”fără explozii”).

SNT a fost structurat în anii ’70 în 9 subsisteme de transport gaze, punctele de intrare-ieșire fiind grupate pe regimuri de presiune, mărime și importanță a zăcămintelor. Astfel, cca. 30% din gaze sunt vehiculate în 4 sisteme de tip închis, care nu sunt interconectate, între ele, ele constituind în fapt sisteme care doar teoretic fac parte dintr-un sistem unic național.

Pentru a asigura atingerea obiectivelor de transport gaze, consider că se impune un nou concept de abordare privind rolul, structura și funcțiile Sistemului Naţional de Transport. În acest context se impune fundamentarea realizării/reconfigurării unei infrastructuri bine determinate, atât tehnic, cât şi funcțional, care să prezinte o comportare flexibilă, atât de necesară unei pieţe libere a gazelor naturale şi să creeze condiţiile optime de realizare a activităţii de transport în regim de înaltă presiune, dar şi pentru transportul local a gazelor cu presiuni relativ scăzute.

Sistemul de Transport din România este incapabil tehnic să facă față cerințelor pieței de gaze, fiind proiectat să funcționeze în alt regim de reglaj surse – consum, așa cum este incapabil comercial să facă față cerințelor pieței de gaze, lipsind cu orice regim comercial de reglaj oferta-cerere.

Periculos este că noul Plan de Dezvoltare pentru următorii 10 ani, proaspăt aprobat de ANRE, nu tratează deloc, adevăratele nevoi ale SNT și se angajează în proiecte a căror utilitate este justificată doar politic (BRUA, Alimentare Republica Moldova, BRUA Faza 3, încă o interconectare cu Ucraina).