Aprilie – o luna de miere pe piata de gaze

Aplicarea OUG 114, planul de modificare, intentia de amanare a ei, aduc in concret, pana astazi, instituirea unei luni de miere pentru Guvernul Romanie – prin pastrarea si in luna aprilie a unor incasari ridicate de TVA din gaze si pentru importatorii de gaze, care in absenta acestor demersuri, probabil, nu ar fi obtinut nici un leu din Romania, in aceasta luna.

Marti seara (27 martie 2019), un proiect de modificare a OUG 114/2019, cu aplicabilitate peste doar 4 zile a aparut pe siteul Ministerului Finantelor, si care stabilea ca se merge mai departe cu prevederile OUG 114/2019 in ceea ce priveste plafonarea pretului la gazele naturale din productia interna incepand cu 1 aprilie 2019 la o valoare de 68 lei/MWh (actiune care in opinia mea are la baza un fundament lipsit de legalitate).

Astfel, furnizorii de gaze au semnat rapid contractele de gaze naturale, avand in vedere obligatiile legale pe care le au in ceea ce priveste o serie de raportari/nominalizari care trebuie realizate cu 5 zile inaintea finalizarii lunii, dinaintea livrarii propriu zise – sub amenintarile unor amenzi usturatoare – catre ANRE (Metodologia de aplicare a OUG 114), catre Transgaz (Codul Retelei) etc.

Astfel, furnizorii s-au grabit sa semeneze:

– contracte de reziliere cu fostii furnizori de gaze pentru a semna contractele cu producatorii de gaze conform OUG 114/2018,

– s-au grabit sa semneze contracte de cumparare gaze naturale din import (apreciez ca pretul cu care gazele naturale din import s-au vandut in luna aprilie 2019 in Romania sunt mai mari cu pana la 30% fata de pretul cu care s-ar fi vandut gazele naturale in Romania in absenta OUG 114/2018 – detalii in Buletinul Pretul Gazelor Naturale Vol 6, Asociatia Energia Inteligenta)

– s-au grabit sa semneze contracte cu unii clienti finali, cu modificari de pret in aceste noi contracte, in concordanta cu noile preturi de achizitie din productia interna si din import,

Surpriza! In data de 28 martie 2019, pe siteul Ministerului de Finante apare un alt proiect de modificare a OUG 114/2018, care amana aplicarea OUG 114 de la 1 aprilie 2019 la 1 mai 2019.

Consecintele acestui demers:

I. Semnarea contractelor de achizitie gaze naturale cu producatorii la un pret de 68 lei/MWh incepand cu 1 aprilie 2019, este lovita de nulitate in conditiile in care OUG se va aplica doar de la 1 mai 2019, deoarece porducatorii au avut de grija sa treaca ca pretul contractului este pretul stabilit prin OUG 114 si contractul este valabil in conditiile prevazute de OUG 114. Ori daca OUG 114 nu se mai aplica de la 1 aprilie 2019, inseamna ca toate contractele cu producatorii nu mai exista. Ce inseamna asta? Inseamna ca furnizorii au reziliat niste contracte cu alti furnizori, si nu mai au nici contracte cu producatorii de gaze. Adica, raman fara surse de gaze. Ce mai inseamna asta? Inseamna, ca vechii furnizori – care mai au gaze (nu au apucat sa rezilieze contractele vechi cu producatorii) – vor trebui sa incheie noi contracte de furnizare gaze cu furnizorii cu care pana ieri aveau contract de furnizare gaze, dar la alt pret. Astfel, se naste posbilitate unei situatii de specula determinata de aceste pseudo-modificari, care cel mai probabil se va sfarsi cu preturi mai mari pe care furnizorii vor trebui sa le plateasca pentru gazele achizitionate in luna aprilie 2019. Mai mult sunt situatii in care furnizorii si-au cheltuit banii de achizitie deoarece au platit in avans 100% gazele naturale pe care credeau ca le au achizitionat de la producatori, ramanand pe moment (pana se returneaza acei bani) fara lichiditati.

II. Semnarea contractelor de achizitie gaze naturale din import, nu a fost conditionata de OUG 114/2018, astfel incat acestea raman in vigoare, si creaza obligatii la nivelul furnizorilor de a le plati si prelua. Consider ca in absenta OUG 114/2018, gazele din productia interna erau suficiente pentru cererea din luna aprilie 2019. Respectiv in absenta acesteia, probabil cantitatea achizitionata din import ar fi fost mica sau chiar nu ar fi existat. Astfel, prin OUG 114 – s-a realizat o cerere artificiala, dar si o crestere artificiala a pretului la gazele naturale din import.

III. Semnarea contractelor de furnizare gaze naturale cu clientii finali, in conditiile determinate de OUG114/2018 de asemenea nu au fost conditionate de OUG 114, si acestea trebuie duse la bun sfarsit, astfel sunt situatii in care unii dintre furnizori vor inregistra pierderi, urmare a amanarii aplicarii ordonantei de la 1 aprilie la 1 mai.

Aceasta situatie, creata artificial:

  • nu aduce nici o reducere a pretului la gaze la nivelul consumatorului final
  • aduce beneficii pentru anumiti jucatori si pierderi pentru alti jucatori din piata de gaze.
  • aduce si beneficii la bugetul de stat, deoarece mai exista o luna cand se va practica un pret mare al gazelor naturale din productia interna care va determina ca in luna aprilie sa se incaseze inca o suma mare din TVA ul pe gaze.
About Dumitru Chisalita 160 Articles
Facultatea de Inginerie Sibiu - Specializarea Ingineria și managementul sistemelor de producție, masterate în “Valorificarea Gazelor Naturale” Universitatea Sibiu, în „Managementul și marketingul petrolului” Universitatea Petrol și Gaze Ploiești, în „Modernizarea energetică a clădirilor” Universitatea Brașov. Titlul Ştiinţific în domeniul Științe Inginerești, Specializarea Mecanica fluidelor. Expert tehnic extra judiciar și consultant in domeniul petrol si gaze eliberat de Asociația Experților Europeni Agreați din Paris si Expert tehnic judiciar în domeniul petrol și gaze în cadrul Ministerului Justiției.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*