Metodologia de stabilire a prețului gazelor la populație trebuie realizată în conformitate cu legislația în vigoare

ANRE a pus de curând pe piață o nouă metodologie de stabilire a prețului gazelor naturale la populație, care o apreciez că vine cu îmbunătățiri față de situația existentă eliminând o serie de deficiențe care au determinat unele creșteri artificiale ale prețului gazelor reglementate la populație în ultimii ani. În același timp apreciez că soluția propusă nu respectă litera legii gazelor.

În conformitate cu articolul 143, alin 1, lit a1) se stabilește furnizorului licențiat următoarea obligație: ”să achiziționeze gazele naturale pe care le furnizează clienților casnici, în condiții de minimizare a costului resurselor alocate, pe baza unor proceduri care să asigure caracterul transparent al procesului de achiziție a gazelor naturale și, în același timp, tratamentul egal și nediscriminatoriu al persoanelor care participă la procedura de achiziție a gazelor naturale, în calitate de ofertanți;”

Legea gazelor (prin modificările aduse de OUG 64/2016) stabilește că trebuie să existe un proces distinct de achiziție a gazelor pentru populație, gaze care să fie achiziționate în condiții de minimizare a costurilor cu achizițiile și serviciile, prin proceduri de achiziție care să fie transparente, să poată fi verificate public (adică de către oricine) și care să se bazeze pe proceduri concurențiale și nediscriminatorii.

Proiectul propus, nu ia în considerare așa cum legea o impune, achiziționarea distinctă a gazelor pentru populație, ci stabilește ca toate categoriile de gaze achiziționate de un furnizor să fie amestecate și prețul mediu să fie comparat cu prețul mediu din piața de gaze. În calcularea prețului reglementat al gazelor livrate populației se va folosi prețul cel mai mic dintre cele două prețuri medii, respectiv al furniorului sau al pieții.

Această metodă, poate determina și următoarele potențiale situații negative:

  • Unii furnizori de gaze naturale pentru populație, care au o putere de negociere mare în raport cu producătorii și importatorii, vor obține prețuri mai bune decât alți furnizori de gaze pentru populație, iar prin metodologia propusă se va ajunge la falimentarea furnizorilor mici. Cu alte cuvinte având în vedere situația concretă care există în momentul de față în piața de gaze, în următorii 3 ani (până la momentul liberalizării totale a pieței de gaze), pe piața de gaze românească vor mai rămâne doar câteva companii;
  • Va determina potențiale “subvenții” încrucișate, costuri care sunt aferente uneia sau alteia dintre cele două categorii de clienți – reglementați și liberi – și care nu este o abordare corectă.

Consider că achiziționarea acestor gaze trebuie să respecte obligațiile stabilite de lege privind concurența, transparența și accesul nediscriminativ privind achiziția gazelor naturale pentru populație. În acest fel, consider necesară emiterea normelor de aplicare a legii care pot asigura:

  • accesul tuturor furnizorilor de gaze pentru populație la aceleași surse de gaze,
  • tranzacționarea pe bursă a gazelor achiziționate destinate populației,
  • pachetele comerciale tranzacționate dimensionate, astfel încât să asigure accesul nediscriminatoriu la aceleași surse de gaze.
About Dumitru Chisalita 141 Articles
Facultatea de Inginerie Sibiu - Specializarea Ingineria și managementul sistemelor de producție, masterate în “Valorificarea Gazelor Naturale” Universitatea Sibiu, în „Managementul și marketingul petrolului” Universitatea Petrol și Gaze Ploiești, în „Modernizarea energetică a clădirilor” Universitatea Brașov. Titlul Ştiinţific în domeniul Științe Inginerești, Specializarea Mecanica fluidelor. Expert tehnic extra judiciar și consultant in domeniul petrol si gaze eliberat de Asociația Experților Europeni Agreați din Paris si Expert tehnic judiciar în domeniul petrol și gaze în cadrul Ministerului Justiției.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*